Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Styrtdyk i udlån fra Vækstkaution

Den statslige venturefond Vækstfonden har haft held til at sætte en dæmper på udlånet under den populære

garantiordning, Vækstkaution.



Strammere kriterier for kautionsordningen har ramt hårdest hos iværksætterne.





Mens ordningen sidste år bidrog med lånekapital på 350 mio. kr. til opstart af nye virksomheder, så

er det beløb barberet ned til 100 mio. kr. i 2002.



I alt er det samlede udlån med Vækstkaution styrtdykket

fra 700 mio. kr. i 2001 til 305 mio. kr. i 2002. Det har betydet et fald i udlånet til alle typer projekter undtagen generationsskifter.

Her er udlånet vokset en smule fra knap 70 mio. kr. til 76 mio. kr.



Vækstfonden glæder sig over, at den nu

har fået styr på ordningen, som man mener var ved at løbe løbsk i 2000 og 2001.



- Vi ser det som en

styrkelse af ordningen, at der er kommet flere generationskifter med, fordi Vækstfonden lider relativt færre tab ved den type

virksomheder end ved iværksættere, siger analyse- og udviklingschef i Vækstfonden, Rolf Kjærgaard, der har

ansvaret for Vækstkaution.

Kæmpesucces

Vækstfondens problem har været, at kautionsordningen er blevet

en kæmpesucces, først og fremmest fordi iværksættere har gjort brug af den.



Halvdelen af det samlede

udlån på i alt én mia. kr. i 2000 og 2001 blev lånt ud til iværksættere samtidig med, at tabene

på ordningen udviklede sig i den forkerte retning.



Det betød, at ordningen flere gange måtte indstilles til

regeringen havde bevilget flere penge til tabsdækning.

Stramninger

I 2001 strammede Vækstfonden imidlertid op

på ordningen, bl.a. ved at hæve den præmie, virksomhederne skal betale for at optage Vækstkaution til tre

pct. årligt, samt nedsat kautionsdækninger fra 3/4 til 2/3 for de første 2,5 mio. kr. Samtidig besluttede Folketinget,

at tab udover 25 mio. kr. fremover skal dækkes af Vækstfonden selv.



Stramningerne betyder ifølge afdelingschef

i Nordea, Claus Greve, at især en række nystartede virksomheder har valgt ordningen fra.



- Det er Vækstfonden

selv, der har ønsket at begrænse omfanget., siger Claus Greve og fortsætter:



- Vi har ikke ændret vores

udlånspolitik til denne type virksomheder, men bl.a. fordoblingen af præmien har fået flere virksomheder til at

overveje alternative muligheder for garantistillelse. Samtidig er ansøgningsbetingelserne og dokumentationskravene til virksomhederne

blevet strammet, siger Claus Greve.

Huer ikke ordfører

Udviklingen i Vækstkautionsordningen huer dog ikke den

konservative erhvervsordfører, Carina Christensen.



- Det er ikke lige de tal, jeg havde forventet, siger Carina Christensen, der

især finder det bekymrende, at udlånene til iværksættere er faldet så dras-tisk. Derfor vil hun have

undersøgt tallene nærmere.



- En løsning kunne måske være at splitte Vækstkaution op i to

forskellige ordninger, én for eksisterende virksomheder og én for nye virksomheder, siger Carina Christensen.



Hun

vil heller ikke afvise, at der kan findes penge til at udvide den statslige tabsdækning inden for rammerne af de 200 mio. kr.,

der er afsat til en iværksætter handlingsplan over de næste fire år. Planen bliver offentliggjort i begyndelsen

af næste år.



Vækstfonden er ikke afvisende overfor en differentiering af Vækstkaution, men det vil ikke

ændre på iværksætternes muligheder, det vil derimod ske ved at indføre en lempeligere ordning for generationsskifter,

lyder beskeden fra Vækstfonden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen