Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Studie afslører: Danskerne betaler for meget for medicin

RB PLUS Syge patienter kan have fået falsk medicin
Arkivfoto: Danske patienter og samfundet betaler alt for meget for kopimedicin på landets apoteker, viser studie. Foto:

Danske patienter og samfundet betaler alt for meget for kopimedicin på landets apoteker, viser studie.

Hvert år bruger danskerne tre milliarder kroner på såkaldt kopimedicin på landets apoteker. Konkurrence halter dog så meget, at for mange penge ender i medicinselskabernes lommer.

Sådan lyder advarslen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af et nyt, omfattende studie fra to forskere fra Københavns Universitet.

Det skriver Finans.

21BUSMICHAEL-SCHWAB-111321.jpg

Den haltende konkurrence på området får styrelsen til at opfordre politikerne til at gribe ind.

»Der er så meget, der blinker rødt i forskernes analyse, at det er noget, man fra politisk side burde undersøge nærmere,« siger Jakob Hald, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Den manglende konkurrence skal ifølge forskerne forklares med et særligt auktionssystem.

Parade på Thorvaldsens Plads

Forskerne har dokumenteret, at der siden 1998 har været hele 3000 eksempler på, at prisen på kopimedicin er steget mere end 50 procent inden for en periode på 14 dage.

»Det er ret voldsomt, at der findes 3000 eksempler på, at prisen fra den ene prisperiode til den næste er steget med 50 procent.«

Det viser for os, at der er konkurrencemæssige udfordringer. Problemets omfang er kommet bag på os, siger Jakob Hald til Finans.

Bavarian Nordic

I Danmark opererer branchen med prisperioder af 14 dages varighed. Den medicinalvirksomhed, der har den laveste pris, vinder typisk et sted mellem 60 og 70 procent af markedet de kommende to uger.

Det betyder også, at en virksomhed kan tabe en prisperiode, men stadig have en forholdsvis stor markedsandel. Samtidig kan virksomhederne nemt få informationer om, hvilken pris konkurrenterne historisk har budt.

Og det forpurrer konkurrencen og fører ifølge forskerne til højere indtjening hos medicinalselskaberne. Det får nu Dansk Folkeparti til at kræve, at sundhedsministeren ser på sagen.

1

»Vi skal gøre det, der er bedst for sundhedsvæsenet og den enkelte patient. Der er mange, der slet ikke forstår, hvorfor prisen på produkter stiger så voldsomt,« siger sundhedsordfører Liselott Blixt.

I Brancheforeningen IGL, der repræsenterer de virksomheder, som sælger kopimedicin, maner man til besindighed og understreger, at priserne i Danmark formentlig er blandt de laveste i EU.

Sundhedsminister Ellen Thrane Nørby (V) har ikke ønsket at kommentere sagen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen