Berlingske Business

Streaming jorder downloads og CDer

CDer udgør nu kun et ottendedel af den musik, der bliver solgt herhjemme. Streamning er nu danskernes klart foretrukne måde at høre musik på.

Det er kun et mindretal af danskerne, der stadig køber CDer til stereoanlægget.

Den digitale musik sidder tungt på markedet, og det er især streaming, der tjener penge til musikselskaberne, viser nye tal fra brancheorganisationen IFPI.

I den første halvdel af 2015 kom hele 88 procent af musikbranchens indtægter således fra digitalt salg af musik. Kun de sidste 12 procent kom fra fysiske medier, fortrinsvis CDer.

»Indtil videre bekræfter udviklingen den tendens, vi har set over de seneste par år, hvor den digitale udvikling, især streaming buldrer, frem. Og det vidner om at branchen og især også forbrugerne, er klar til at omfavne hele den digitale udvikling og det digitale marked,« siger direktør Jakob Plesner Mathiasen fra IFPI.

For blot to år siden tegnede CDerne sig for en fjerdedel af musiksalget, og det er især streaming, der udkonkurrer de små, blanke plader. Hele 72 procent af musikbranchens samlede indtægter i årets første halvår kom således fra streaming, mens downloads taber markedsandele.

Jakob Plesner Mathiasen fra IFPI forklarer blandt andet den hastige udvikling med, at IT-giganten Apple for nogle måneder siden kom ind på streaming-markedet.

Han regner med, at væksten i salget af digital musik kun vil stige.

»Danske forbrugere er blandt de mest digitale i verden på det her område, og den udvikling tror vi, vil fortsætte. Vi forventer et endnu mere digitalt og omstillingsparat marked, som er klar til at give forbrugerne det, de gerne vil have,« siger Jakob Plesner Mathiasen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen