Berlingske Business

Stort konkurshop i december

Finanskrisen
Finanskrisen har været hård ved mange danske butikker. Foto:

2012 bød på næsten det samme antal konkurser som året før. Men afslutningen på året bød på en kraftig og bekymrende stigning, mener Danske Bank.

Krisen kradser hårdt hos de danske virksomheder, og mange må fortsat drejer nøglen om. Selv om det så pænere ud tidligere på året endte 2012 med at blive et lige så skidt år som 2011.

Det viser helt nye tal fra analysebureauet Experian. Mere præcist kom antal konkurser sidste år op på 5.643. Det er kun 11 færre end året før, hvor niveauet blev betegnet som højt.

Cheføkonom i Danske Bank Steen Bocian mener, at det først og fremmest er bekymrende, at december måned bød på et hop i antal konkurser.

”Det er svært med sikkerhed at sige noget om, hvorfor antallet af konkurser steg så kraftigt i slutningen af sidste år," siger cheføkonom i Danske Bank Steen Bocian.

"Men manglende vækst, høje omkostninger, udfordrende finansieringsvilkår, og en betydelig økonomisk usikkerhed er nok vigtige ingredienser i den cocktail af problemer, som de danske virksomheder bøvlede med i 2012,” siger Steen Bocian.

I tallene fra Experian kan man se, at det primært er detailhandelen og landbruget, der er hårdt ramt. Rent geografisk er der flest konkurser i Hovedstaden og Sydjylland.

”Vi må konstatere, at 2012 desværre opretholdt et højt konkursniveau. Ser vi på de aktuelle regnskabstal for 2012, må vi samtidig forudse, at det høje niveau vil bide sig fast et godt stykke ind i 2013,” siger kommunikationsdirektør i Experian, Kim Bach.

Mens Dansk Erhverv påpeger, at konkursudviklingen typisk reagerer med en vis forsinkelse. Derfor vil en eventuelt forbedring af den danske økonomi i løbet af 2013 næppe give færre konkurser i år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen