Berlingske Business
17:42

Storstilet markedsføring af Øresundsregionen

Nu skal Øresundsregionen for alvor på verdenskortet. Private virksomheder og offentlige institutioner er gået sammen

i en fælles indsats, hvor regionen skal markedsføres for 100 mio. kr. over tre år.


Det er hovedstadsområdets

markedsføringsorganisation Wonderful Copenhagen, der står bag det ambitiøse projekt. SAS, Københavns lufthavne

og 70 turismevirksomheder udgør den private fløj bag initiativet, mens den offentlige side består af bl.a. Wonderful

Copenhagen, Danmarks Turistråd, Malmø Turism, Skånes Turistråd Hovedstadens Udviklingsråd og Erhvervsministeriet.


Initiativet

er søsat som en konsekvens af globaliseringen, hvor der er benhård kamp om turisterne.


- Vi skal klare os på

det internationale marked. Derfor skal strategien være klar, da vi kun har ét kort at spille i det internationale kapløb mellem

storbyerne. København er vores eneste metropol, og vi er kommet i gang med markedsføringen af Hovedstaden, men vi er

langt fra i overhalingsbanen, siger Lars Bernhard Jørgensen, der er administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.


Direktøren

i Danmarks Turistråd, Lars Sandahl Sørensen vil have en produktudvikling af de kortere ture igangsat, ligesom erhvervsturismen, der

for øjeblikket taber markedsandele, trænger til en ekstra indsats.


- Vi er nødt til at gøre en særlig

indsats, da der er ekstremt hård konkurrence i turismeerhvervet. Vi skal være dygtigere end andre områder, og skal

evne at kommunikere det effektivt ud, siger Lars Sandahl, der ser initiativet som et tegn på øget integration i Øresundsregionen.









Godt

i det lange løb

Koncernchef i SAS, Jørgen Lindegaard, ser det som naturligt at SAS deltager i sådanne fællessatsninger,

der vil gavne virksomheden i det lange løb. SAS er største bidragyder med 30 mio. kr.


Han er ikke bleg for at

kæde markedsføringsinitiativet sammen med SAS''s største flyinvestering nogensinde, hvor det er afgørende

at der kommer gæster til regionen.


- Hvad der er godt for hovedstadsområdet er godt for SAS. Vi er indstillet på

at skabe vækst, og vi ved at vækst giver flere besøgende i regionen. Det er en rigtig god idé at være

flere om at løfte denne opgave, siger Lindegaard.


De 100 mio. kr. skal ikke alene bruges til markedsføring af Øreundsregionen

i udlandet, men også til produktudvikling på hjemmebane.


Turisterne skal have bedre muligheder for booking og salg

af "pakkeløsninger".


Målet er at skabe 300.000 ekstra hotelovernatniner i regionen.


Det svarer

til til en meromsætning på knap en halv mia. kr. og 900 fuldtidsstillinger i turismeerhvervet, vurderer Wonderful Copenhagen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen