Berlingske Business

Storkommuner uden skatteligning

Ansvaret for borgernes skatteligning skal gå på tværs af kommunerne og lægges over i statsligt regi. Selv

om kommunerne vokser til størrelse på minimum 20.000 eller 30.000 indbyggere, er det ikke store nok til at løfte opgaven

på den bedste og billigste måde.



Sådan siger professor og tidligere mangeårig formand for Ligningsrådet

Ole Bjørn.



Han støtter klart tankerne i strukturkommissionens rapport om, at der på skatteområdet skal

opbygges et enstrenget system. Det vil i sidste ende betyde, at ToldSkat skal stå for at ligne borgernes selvangivelser.



-

Der er meget store fordele ved en centralisering af ligningen. Det er der ingen tvivl om, og det er i sig selv en misforståelse

at tro, at alle offentlige opgaver skal løses på samme måde, siger Ole Bjørn.



Han fremhæver,

at det sagtens kan være, at en kommune med 20.000 indbyggere på en god måde kan stå for eksempelvis hjemmeplejen

og lignende kommunale opgaver.

Helst 100.000

- Men man skal passe på ikke at falde i den grøft, at bare fordi

man kan blive enige om et antal indbyggere i de nye kommuner, så skal det være fremgangsmåden på alle områder.

For skatteligningens vedkommende skal man efter min mening op på mindst det dobbelte og helst 100.000 personer for at den kan

laves mest effektivt, siger Ole Bjørn.

Billigere system

Som systemet ser ud på nuværende tidspunkt bliver

private personer, selvstændige og hovedaktionærer lignet af kommunerne, mens selskaberne får set deres skattepapirer

igennem af ToldSkat. En del af det arbejde foregår i kommunerne efter kontrakt med ToldSkat.



Det giver en ulogisk model,

hvor blandt andet hovedaktionærerne risikere at skulle henvende sig to steder. Strukturkommissionen mener derfor, at det vil

være et langt mere effektivt, hvis hele systemet bliver lagt i hænderne på ToldSkat.



Det vil skattepolitisk

ordfører for Venstre, Peter Christensen, bestemt ikke afvise, bliver den endelige opbygning.



- Vores holdning er helt

klart, at vi skal have et system, der på omkostningssiden kommer ned i nærheden af det svenske niveau. I årene fremover

bliver der rigeligt brug for ressourcerne til velfærd, så der er ingen grund til at have en skatteopkrævning, der

er dyrere end højst nødvendigt, siger Peter Christensen.

Nærheden skal bevares

Han henviser til sektoranalysen

fra Skatteministeriet, der viser, at det svenske skattevæsen er langt mere effektivt og billigere end det danske.



- Det

kan sagtens være, at systemerne er forskellige, og tallene derfor ikke helt kan sammenlignes. Men vi kan ikke acceptere, at

det danske skal koste meget mere. Hvis den eneste måde at få gjort det billigere er et enstrenget system, er vi ikke afvisende

over for det, siger Peter Christensen og fortsætter:



- Der er ingen grund til at have en to-strenget opbygning, hvis dens eneste

kvalitet er, at den er tostrenget, siger Peter Christensen.



Han understreger dog, at ligningen af folks selvangivelse skal foregå

i nærheden af borgerne. Det må en eventuel slankning af systemet ikke lave om på.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen