Berlingske Business

Storebæltsrekord giver broselskab milliardoverskud

Frosten har et godt tag i Danmark
Øget trafik over Storebælt kan aflæses direkte på resultatet hos Sund og Bælt Holding. Foto:

Sund & Bælt Holding nyder godt af øget trafik på Storebælt og lave renter. Gælden er blevet en milliard mindre.

København. Det kører helt efter planen i Sund & Bælt Holding - det statslige selskab, der står bag Storebæltsbroen og de danske andele af Øresundsbroen og den kommende Femern-forbindelse.

Selskabet har offentliggjort sit regnskab for 2017, og det viser et resultat af den primære drift på 2,2 milliarder kroner, svarende til en forbedring på mere end 200 millioner kroner sammenlignet med året forinden.

Det gode resultat skyldes først og fremmest en trafikstigning på tre procent på Storebæltsforbindelsen, der blev passeret af 35.000 køretøjer i døgnet.

Selv en våd sommer holdt ifølge direktør Mikkel Hemmingsen ikke danskerne tilbage fra at krydse Storebælt.

»Det fortsat lave renteniveau har samtidig bidraget til, at vi kan præstere et solidt årsresultat, som både gør os i stand til at betale udbytte til staten på godt 1,4 milliarder kroner og afdrage én milliard på gælden i A/S Storebælt.«

»Det er meget tilfredsstillende,« siger han i en pressemeddelelse.

LA: Vi lever med anklag

På trods af, at antallet af biler på Storebælt altså er steget, er tilbagebetalingstiden hen over det seneste år øget med fire år.

Det skyldes, at regeringen har besluttet at sænke brotaksterne fra nytår.

Gælden i A/S Storebælt udgjorde ved udgangen af 2017 20,3 milliarder kroner. Den nuværende prognose siger, at den vil være ude af verden i 2036.

Og selv om prisnedsættelserne ventes at få endnu flere til at benytte Storebæltsbroen i år og fremover, så skønner selskabet, at omsætningen på den baggrund vil falde med 400 millioner kroner.

hedr

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen