Berlingske Business

Storbyer satser på at få 60 topmøder

Landets største konferencebyer lægger kræfterne sammen. Målet er at tiltrække 40.000-50.000 internationale konferencegæster over tre år

Et nyt samarbejde mellem Danmarks største konferencebyer skal trække internationale konferencer om politik, kultur og videnskab til Danmark.

Bag initiativet står VisitAarhus, Wonderful Copenhagen, VisitAalborg og Syddansk Turisme. De har dannet samarbejdsprojektet MeetDenmark.

De anslår, at projektet over tre år samlet kan bringe cirka 60 internationale top-konferencer med tilsammen 40-50.000 delegerede til Danmark og herved skabe en samfundsøkonomisk meromsætning på omkring 500 mio. kroner.

Indtil nu har projektet fået lovning på 25 mio. kr. fra offentlige og private partnere. Private virksomheder vil bidrage med over ti mio. kr., mens Fonden til Markedsføring af Danmark er klar til at putte fem mio. kr. i kassen.

- Det er vigtigt, at vores horisont rækker længere end til klimatopmødet i 2009. Det kræver en langsigtet og målrettet indsats at vinde verdenssamfundets store begivenheder til Danmark, siger Jørgen Tandrup, formand for Markedsføringsfonden.

Projektet vil blandt andet fokusere på politiske konferencer og kulturmøder inden for fattigdomsbekæmpelse, ligestilling, miljø, menneskerettigheder, demokrati, videnskab, kunst og kultur.

Målet er at tiltrække konferencer og møder, der ligesom klimatopmødet i København har stor brandingværdi.

- Der er tale om markedssegmenter, som Danmark ikke hidtil har dyrket systematisk, siger erhvervsturismechef i VisitAarhus Convention, Rasmus Jerver.

Det er også på tide, at der skabes ny vækst. Med hovedstaden i spidsen har Danmark tabt terræn som værtsnation for internationale konferencer.

Fra en 6. plads på listen over verdens mest benyttede kongresbyer i 2002 er København nu på en 23. plads.

Samarbejdet vil blandt andet sikre, at byerne ikke konkurrerer hinanden ihjel ved at gå efter de samme internationale begivenheder. I stedet kan de i fællesskab løfte store nationale begivenheder, som rækker ud over København.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen