Berlingske Business

Stor forskel på kommunale byggegebyrer

Der kan være mere end 800.000 kroner at spare for en virksomhed, der anlægger en ny fabrik i en af de kommuner, hvor byggegebyret er lavt.

Hvis en virksomhed vil opføre en ny lagerhal eller fabriksbygning, kan der være mange penge at spare, hvis virksomheden vælger en kommune, hvor byggesagsgebyret er lavt. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

I landets billigste kommuner koster det mindre end 5.000 kroner i gebyr at få behandlet en byggesag for en fabriksbygning på 5.000 kvadratmeter. Men i kommunerne i og omkring hovedstadsområdet, ser det helt anderledes ud.

Skal fabrikken ligge i København, skal virksomheden ifølge Jyllands-Posten afsætte 875.00 kroner blot til behandling af byggesagen. I alt koster det mindst 250.000 at få en byggesag behandlet i 11 af landets kommuner omkring hovedstaden.

Det møder kritik hos erhvervsorganisationen DI.

»Kommunen er en spiller i en byggesag, og jokeren er, at det koster penge. Derfor har vi også sagt, at det skal der gøres noget ved, så man får gjort det mere ensartet,« siger Elly Hove, direktør i DI Byg, til Jyllands-Posten.

I Dansk Byggeri er holdningen, at langt størstedelen af landets 98 kommuner kræver et fair gebyr - men der er også kommuner, som er udspekulerede, mener erhvervspolitisk chef Torben Liborius.

»10-15 kommuner er ekstremt billige, og så er der 10-15 kommuner, der skejer helt vildt ud. Dem skal vi have fat i. De gør det, fordi de kan. De kan tillade sig at være nonchalante i forhold til, hvordan man sagsbehandler, men det er ikke rimeligt,« siger han.

I Kommunernes Landsforening afviser man kritikken og peger på, at prisforskellene skyldes, at der er store forskelle kommunerne imellem. Det er eksempelvis dyrere at gennemføre nabohøringer i de dyreste kommuner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen