Berlingske Business

Støttestrømper, sovepiller og vegetarret – vi tester de gode råd til flyveturen

27busTegning-Bob-flytur.jpg

I disse stadig mere internationale tider bliver flyrejser hyppigere og hyppigere for forretningsfolk, men det er ikke let at jonglere arbejde og søvn på en 17 timer lang rejse fra A til B. Berlingske har søgt råd hos flere flykyndige og testet gode råd om alt fra støttestrømper til sovepiller og vegetarretter.

Denne artikel er skrevet i København, men researchet i luftrummet mellem Danmark og Sydkorea, hvor jeg for nylig har tilbragt 31 timer indregnet stop i forskellige lufthavne. Det var en lang tur. Særlig for os kontorhelte, hvis tålmodighed højst testes af et fyldt D-drev, hører rejsetider på otte timer og derover til i den mere strabadserende afdeling.

Jeg har i forvejen lidt svært ved at sidde stille bag hæve/sænke-bordet, så lange flyveture er ikke lige min bakke vakuumpakket mad. Men jeg er heldigvis ikke alene, og der er hjælp at hente. Internettet bugner af flyvetursråd til småbørnsforældre, seniorpassagerer, handicappede og hundeejere – ja, der er sågar ti gode råd til, hvis du skal flyve med din guitar. Desuden har jeg søgt hjælp hos 100 års akkumuleret, praktisk rejseerfaring hos en række kilder i og omkring den danske luftfartsindustri.

Nummer1

Så for at skille skidt fra kanel (og fordi jeg får løn under min flyvetur) har jeg besluttet mig for at teste nogle af de gode råd til den rejsende, når jeg nu alligevel skulle med flyveren. Men først lidt om turen: Jeg har fløjet fra Seoul og tilbage igen med en mellemlanding hver vej, jeg har skullet arbejde under turen, og så har planen været at være nogenlunde udhvilet, når jeg er landet. Begge post-landingsdage har jeg haft møder tidligt om morgenen. Som læser af Businesssektionen i Berlingske er det formentlig en situation, som kan genkendes. Personligt er jeg 25 år, jeg har ikke flyskræk, og jeg har ingen skavanker, som Ipren ikke kan klare. Denne test er i øvrigt foretaget på economy class.

KOMFORTEN

Støttestrømper, støttestrømper, støttestrømper. Jeg har ikke kunnet spørge en eneste mand over 50 om råd til flyveturen, uden at støttestrømper blev bragt op. På grund af min alder nægter jeg dog at gå i sådan nogle, men så er det heldigt, at kompressionstrømperne fra løbeturene skulle fungere lige så godt. På vejen til Sydkorea brugte jeg strømper, og på vejen hjem gjorde jeg ikke.

Jeg kan lige så godt sige det med det samme: Kompressionstrømper er det bedste, der er sket for flykomfort siden opfindelsen af cockpittet. Jeg havde overhovedet ingen problemer med ømme muskler, mens jeg havde strømperne på, mens jeg dårligt havde fløjet en time uden strømperne, inden det satte ind.

En ting er dog bentøjet, en anden er ryggen. Jeg har sådan lidt almindelig dårlig kontorryg, og her er den eneste løsning fra de flykyndige, jeg har talt med, at komme ud at bevæge sig i kabinen. Det bedste tip fik jeg dog af Gudrun Boesgaard, der er kabinechef hos SAS og har arbejdet der i over 30 år:

»På SAS-fly har vi en stang på Business-class, som man kan hænge i og strække sin ryg ud. Hvis folk har rygproblemer, tager jeg dem med derop for at strække,« fortæller hun. Det råd er hermed givet videre.

ARMLÆN

Min sidemand på turen til Sydkorea lignede Asiens svar på Bud Spencer. Han virkede meget flink, men han var en stor mand. Det rejste det naturlige spørgsmål om, hvem der havde retten til armlænet, når nu armlænet ikke var stort nok til os begge. Her tyer jeg til Wall Street Journal, der spurgte en række hyppige flyrejsende om den evindelige armlænsproblematik. Her lød konklusionen fra flere, at gangpladsen har gangen, vinduespladsen vinduet, og så er det ikke mere end fair, at midterpladsen har armlænene. God pointe, synes jeg, så Bud fik lov til at boltre sig.

Airbus A330 Enhanced

MADEN

Trumfkortet over alle trumfkort til flyveturen, har jeg ladet mig forstå, relaterer sig til maden. Rådet lyder som følger: Bestil en vegetarret, så får du serveret først, og maden er desuden friskere. Fra de mere fordækte hjørner i min omgangskreds lød rådet sågar, at man kunne nå at pakke sin vegetarret væk og så bare bede om en almindelig ret. Man kan altså få to gange flymad, hvis man er til det.

Da kabinepersonalet annoncerede, at de snart ville servere flyveturens måltid, kunne jeg se på Bud Spencer, at han glædede sig lige så meget som mig. Men som kabinepersonalet får arbejdet sig frem i flyveren, slukkes mine håb.

»Kød eller fisk?« nåede de at spørge til otte-ti rækker før mig, og jeg havde stadig ingen vegetarret fået.

Da turen kom til mig, så jeg mit snit til at smutte uden om vegetarretten:

»Fisk og nudler« bad jeg om, og stewarden rakte ned efter maden, men stoppede så.

»Men, Sir, De har jo bestilt vegetarret?«

Forbrydelsens alvor fik mit engelske til at svigte, så jeg smilede og nikkede og sagde et stort »Thank you,« da han rakte mig vegetarretten. Bud Spencer fik bøf, og det længste strå. Maden var i øvrigt af samme kvalitet.

SØVNEN

»Jeg tager en halv sovepille og et glas whisky,« siger charterrejsernes kejser, Stig Elling, da jeg fangede ham inden min flyvetur.

Det samme råd fik jeg af en bekendt, men bare med rødvin i stedet for whisky. Men her er hagen: Apoteket ville ikke sælge mig sovepiller, medmindre jeg havde en recept. Hvilket jeg ikke havde. Og hvad gør man så? Tja, der var ikke andet for end at køre den ind med cabernet sauvignon.

Turen derud tog jeg på vandvognen, turen hjem på flasken. Ingen af delene virkede; jeg fik ikke lukket et øje, men jeg fik hovedpine af alkoholen, så rådet herfra: Hold dig fra alkohol og husk at besøge en læge, hvis du vil have sovepiller.

Hvordan kommer vi til at arbejde i fremtiden?. Regus i Københav

UNDERHOLDNINGEN

Offline er guld. I disse streaming-dage lytter jeg til al min musik på Spotify, så til denne flyvetur gravede jeg min iPod fra 2005 frem fra en flyttekasse: 30 GB musik fra dengang, DR1 stadig havde et program, der hed Boogie. Med mig havde jeg også en tyk bog, men det endte jeg med at fortryde, efterhånden som jeg traskede rundt i de respektive lufthavne. Mindre vægt er guld, så derfor skal der lyde en varm anbefaling til tabletten og iPoden herfra.

ARBEJDET

Jeg fløj med to forskellige flyselskaber henholdsvis til og fra Seoul. Indretningen af kabinen var dog nøjagtig den samme, og dermed var udfordringen det også: Der var ikke umiddelbart nogen måde at lade min computer op på under turen hernede på de billige rækker. Det gjorde, at de planlagt seks-syv timers skriveri og læsning hver vej blev begrænset til fire.

Hvad jeg noterede mig, var dog, at der var rig mulighed for at lade sin smartphone/tablet op i flyveren. Det er dog en kamp uden lige at skrive en avisartikel på en iPad-skærm, så næste gang flyver jeg med et dertil indrettet tastatur.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen