Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Største lønstigninger i syv år: Er du med til lønfesten?

Løn
Foto:

Flere penge i lønposen. Lønnen voksede med 2,3 pct. i 3. kvartal. Nykredit fremhæver, at vi skal tilbage til 2010 for at se lønstigninger på samme niveau som nu. Men der er stadig ingen stor lønfest i forhold til det, vi tidligere har set.

Opsvinget har ramt dansk økonomi, og det kan de danske familier nu også for alvor mærke på deres bankbøger. I 3. kvartal steg lønnen med 2,3 pct. Desværre er inflationen også på vej op.

Det er Dansk Arbejdsgiverforening, der onsdag har offentliggjort tallene for lønnen. I 2. kvartal steg lønnen med 2,4 pct., så der er tale om en lidt mindre stigning, men Nykredit fremhæver, at vi skal flere år tilbage for at se de lønstigninger, vi ser nu.

Fem aldre

»En lønstigningstakst på 2,3 pct. må bestemt siges at være ganske pæn, vi skal således helt tilbage til starten af 2010 for at finde en højere lønvækst. Lønvæksten skyder dermed også den højeste fart  isyv år,« siger cheføkonom i Nykredit, Tore Stramer.2Det skal i bund og grund ses i lyset af at dansk økonomi nu er inde i en moderat højkonjunktur, hvor særligt arbejdsmarkedet fører an. Lønmodtagerne har slet og ret bedre kort på hånden når lønnen skal forhandles i hus, og virksomhederne har samtidig mere at rutte med end tidligere. Det giver mere lønvækst,« siger Tore Stramer.

Jyske Bank bemærker, at der er langt til de lønstigninger på over fire pct, vi så i 2007 og 2008.

»Dermed står vi fortsat i en situation, hvor økonomisk fremgang og opsving ikke for alvor giver højere lønstigninger. Det samme ser vi som bekendt i store dele af den vestlige verden. Netop mangel på tiltagende lønstigninger i USA er et af de helt store temaer i den globale økonomi og på de finansielle markeder,« siger Niels Rønholt.

»Det er fortsat klart vores vurdering, at det først og fremmest er globaliseringen og den stigende globale konkurrence, der holder lønstigningerne nede. Virksomhederne har svært ved at sætte priserne op i en hård konkurrencesituation, og derfor er det også svært at hæve lønstigningerne. Samtidig giver arbejdskraft fra lavtlønslande et tryk nedad på lønningerne,« siger Niels Rønholt.

Cheføkonom i Danske Erhverv, Steen Bocian, bemærer, at inflationen også er på vej op. Det betyder, at trods den lidt højere løn vokser reallønnen mindre end tidligere.

»Reallønsvæksten blev på 0,8 pct. i 3. kvartal, hvilket er lidt lavere end det historiske gennemsnit. Den lidt lavere reallønsvækst kan være en del af forklaringen på, hvorfor det private forbrug ikke just sprudlede i 3. kvartal«, siger Steen Bocian.

Ny fremdriftsreform: Kravene til de studerende slækkessm

»Når det er sagt, så er de privatøkonomiske forudsætninger for fremgang i det private forbrug fortsat til stede. Reallønnen stiger trods alt pænt, beskæftigelsen stiger, renterne er historisk lave, og huspriserne stiger. Vi forventer derfor også fornyet fremgang i det private forbrug i 4. kvartal,« siger Steen Bocian.

Cheføkonom i Danske Bank, Las Olsen, er enig.

»Den lavere vækst i reallønnen betyder, at forbrugerne ikke oplever samme fremgang i købekraften som tidligere. Det vil alt andet lige dæmpe væksten i privatforbruget. Men på den anden side betyder stigende beskæftigelse og huspriser, at der er medvind til forbruget på andre områder, og vi regner med, at det stadig vil være en vigtig vækstmotor i den kommende tid,« siger Las Olsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen