Berlingske Business

Stærk krone medvirker til længste tid med eksporttab i 21 år

(FILE) TAIWAN ECONOMY EXPORT ORDERS
EPA/DAVID CHANG Foto:

For første gang i 21 år er dansk vareeksport faldet seks måneder i træk. Valutakurs spiller ind.

Med endnu et fald i eksport af danske varer i april har virksomhederne rundet en milepæl.

For første gang i de over 21 år, Danmarks Statistik har ført regnskab med eksporten af varer, er eksporten faldet seks måneder i træk.

Faldet rammer dansk eksport bredt, siger chefanalytiker i Dansk Industri Allan Sørensen. Han peger især på en medvirkende årsag til faldet.

»Det kommer i samme periode, som vi har haft en markant styrkelse af vores valutakurs. Det kan betyde, at virksomhederne får færre penge, når de veksler deres varer om til danske kroner,« siger Allan Sørensen.

»Danmarks Statistik opgør også eksport i mængdebegreber - kvantumindeks kaldes det. Der ser vi helt klart en opbremsning af eksporten, men ikke samme tilbagegang,« siger han.

Ifølge Allan Sørensen er "en kurv af forskellige valutaer" svækket over for kronen over en periode. For eksempel den svenske krone, det britiske pund og ikke mindst den amerikanske dollar. Alle tre er vigtige danske samhandelspartnere.

»Dollaren vejer tungt, fordi mange andre lande følger dollarens bevægelser. I april for et år siden kostede en dollar næsten syv kroner mod seks kroner i april i år,« siger han.

Niels Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank, giver samme forklaring.

»Det har kostet på eksporten, at dollaren faldt gennem en lang periode. Det rammer Danmarks eksportpriser målt i kroner, men mængdeudviklingen er ikke decideret dårlig,« siger han.

Ifølge Danmarks Statistik faldt eksporten af varer med 2,0 procent i april. Faldet er trukket af næringsmidler, maskiner og kemiske varer, herunder medicin. I alt blev der eksporteret varer for en værdi af 51 milliarder kroner.

Opgørelsen dækker udenrigshandel med varer eksklusive skibe, fly, brændsel med videre. Den er korrigeret for normale sæsonudsving, oplyser Danmarks Statistik, der har opgjort tallet siden januar 1997.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen