Berlingske Business

Stærk dollar banker svag euro

Bylinefoto2011
Overskrift
Foto:
 

Det myldrer frem med nye job i USA. Forbruget stiger også lystigt, og lange køer af store biler med automatgear ses igen foran de store indkøbscentre, som snor sig i en ring rundt om de fleste amerikanske storbyer.

I Europa er situationen nærmest den stik modsatte. Her lukker butikker på stribe, fordi forbrugerne holder på pengene. Her er ledigheden tårnhøj, og her er det gamle nedslidte biler af mærker som Fiat og Citroën, der præger bybilledet især mod syd. Det er den stærke mod den svage.

Velstanden i USA, som stadig er verdens største økonomi, er i dag seks procent større end i 2007. I de 19 eurolande er velstanden målt på bruttonationalproduktet derimod fortsat to procent lavere, end før krisen brød ud. Af samme grund er den amerikanske dollar i hopla. Kursen stiger på rask vis. Ved indgangen til 2014 skulle der betales 5,50 kr. for én dollar. Nu er prisen 11 pct. højere og oppe over seks kr.

Intet tyder umiddelbart på, at dollaren skifter retning. I USA er den amerikanske centralbank ved at stoppe de senere års massive pengepolitiske lempelser. Banken stoppede i oktober med at opkøbe obligationer og ventes i løbet af sommeren at annoncere første rentehop siden 2006.

USA-NEW-YORK/BILLBOARD

I Europa er Den Europæiske Centralbank (ECB) derimod i gang med at lempe sin pengepolitik og presse renten ned. Det sker med flere års forsinkelse og efter omfattende tovtrækkerier frem og tilbage i ECBs Styrelsesråd, som består af repræsentanter for alle eurolande plus ECBs seks mand store direktion.

Det er ikke noget nyt, at USA kan sole sig i fremgang og gode tider, mens Europa må fryse ude i kulden. Det er set flere gange før. Over de seneste 20 år har USA fordoblet sin produktion, mens der kun har været en fremgang på en tredjedel i eurolandene. USA ventes i år at få en vækst på over tre procent. Eurolandene må i bedste fald nøjes med 1,2 procent. I USA er arbejdsløsheden på 5,8 procent af arbejdsstyrken, mens euroområdet ligger på 11,5 procent.

En del af forklaringen på denne nærmest irriterende store forskel er, at USA har en hastigt voksende befolkning, som øges med omkring tre millioner per år. Det svarer til omkring én procent af befolkningen, mens fremgangen i Europa er under det halve. Men USA har også haft en større stigning i produktiviteten end Europa. Det sætter sine klare spor i overskuddet i amerikanske virksomheder, som er skudt i vejret med historisk fart, blandt andet fordi der er blevet investeret stort i nye maskiner og andet udstyr.

r shoppingudgifterne i USA.jpg

USA har også været langt hurtigere end Europa til at skyde frisk kapital ind i bankerne, så de igen kunne låne penge ud. USA har derimod ikke »frådset« sig ud af krisen ved at lempe finanspolitikken på markant vis, som det ofte siges. Finanspolitikken blev lempet i begyndelsen af krisen, men er siden strammet op. Så der er ikke én, men flere grunde til, at dollaren igen er stærk og stiger, mens euroen er svag og falder. Den stærke banker den svage.

New York

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen