Berlingske Business

Spiludbyddere bekriger hinanden i kamp mod hvidvask

Lotto 1 - 20170404025402445_or
Regeringen ønskede, at man ved registrering af spillemønstre kunne medvirke til at dæmme op for hvidvask af sorte penge via væddemål som Oddset eller Tips fra Danske Spil. Nu er den del af lovforslaget taget af bordet. Arkiv. Danske Spil

Udbydere af onlinespil kritiserer, at Danske Spil slipper for at registrere deres kunder.

København. Efter massiv kritik fra Danske Spil, kiosker og købmænd vil regeringen alligevel ikke registrere alle danskeres spillemønstre.

Oprindeligt lød det, at man ved registreringen kunne medvirke til at dæmme op for hvidvask af sorte penge via væddemål som Oddset eller Tips fra Danske Spil, skriver Børsen.

Men efter en storm af protester fra kioskejere, købmænd og Danske Spil er den del af forslaget nu taget af bordet, og det udløser kraftig kritik fra udbyderne af onlinespil.

Her er man underlagt NemID og strenge registrerings- og indrapporteringskrav, som årligt udløser flere hundrede indrapporteringer om mistænkelig adfærd til myndighederne.

I kiosker og hos købmænd kan man i dag spille anonymt, hvis man blot holder sig under 15.000 kroner.

- Det vil fortsat være for nemt at gøre sorte penge hvide. Spreder man sig over flere forhandlere, vil der blive holdt lige så lidt øje som altid.

- Som jeg ser det her, så lukker regeringen og Folketinget øjnene for et problem, der både handler om hvidvask og om forbrugerbeskyttelse, hvis det her vedtages, siger Kim Olesen, direktør for Kindred, det tidligere Unibet, en af de store udbydere på onlinemarkedet.

I regeringspartiet Venstre forklarer erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen, at man vurderer, at det oprindelige lovforslag ville blive et "bureaukratisk monster".

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen