Berlingske Business

Spillelystne danskere vælger onlinegambling over lotto

Arkivfoto.
Arkivfoto. Foto:

Danskerne spillede for 8,4 milliarder kroner i 2015. Specielt gambling og kasino på nettet tiltrak milliarder.

Det blev spillet lystigt i Danmark i 2015, viser friske tal fra Spillemyndighederne. Og det var specielt de nye spilformer, der kom til efter lempelsen af reglerne om gambling i 2012, der fik kronerne op af lommen for de spillelystne.

Samlet blev der spillet for 8,4 milliarder kroner i 2015, et mærkbart spring fra de 7,8 milliarder kroner, der blev spillet for i 2014.

Lottogevinst

Det svarer til, at spil stod for 0,9 procent af det samlede privatforbrug sidste år.

»Stigningen skal ses i sammenhæng med den generelle indkomstudvikling, og at de danske forbrugere generelt har fået højere indkomster.«

»Samtidig kan væksten i spilforbruget forklares med, at forbrugerne var relativt optimistiske i 2015«, skriver Skatteministeriet i en publikation.

Som noget nyt overhalede kategorien "Væddemål og Onlinecasino" den klassiske kategori "Lotterier", da førstnævnte kunne notere spil for 3,35 milliarder kroner.

Tivoli

Der er resultatet af års udvikling siden 2012, hvor onlinekasino og gambling på eksempelvis sport blev givet fri.

»På rigtig mange områder er den delvise liberalisering, som et bredt flertal af Folketingets partier gennemførte i 2012, en succes.«

»Der var behov for ordnede forhold, og liberaliseringen har betydet, at danskerne kan vælge mere frit og sikkert mellem forskellige spil«, skriver skatteminister Karsten Lauritzen i et kommentar til tallene.

Skatteministeriet oplyser, at statens samlede indtægter fra spil fra 2012 til 2015 er steget fra 1,66 milliarder kroner til 1,81 milliarder kroner.

ATLANTIC

Mens det luner i statskassen, spøger spørgsmålet stadig, om hvorvidt det frigivne spilmarkedet frister for mange over evne.

»Liberaliseringen har medført en mere synlig markedsføring af spil, hvilket kan få spillelysten til at vokse.

»Som led i en politisk aftale fra 2014 iværksatte Skatteministeriet derfor en række ludomaniundersøgelser.«

»De skal give et opdateret billede af omfanget af spilafhængighed og sikre, at den fremtidige bekæmpelse af spilafhængighed baseres på den nyeste viden«, skriver Skatteministeriet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen