Berlingske Business

Specialforretninger hårdt ramt af afmatning

Op mod 200 specialforretninger i København risikerer at lukke inden for det næste halve år. Kommunen lancerer kurser i virksomhedslukninger.

Den økonomiske afmatning rammer specialbutikker og små næringsdrivende i Københavns Kommune hårdt. Københavns Erhvervscenter konkluderer i en ny undersøgelse, at omkring 200 ud af 1.200 specialforretninger i Københavns City forventer at lukke indenfor det næste halve år, fordi de ikke kan få økonomien til at løbe rundt. En del af dem vil dog åbne igen under nye navne.

I alt viser undersøgelsen, at godt syv procent af Københavns kommunes virksomheder afvikles af en række forskellige grunde.

- Vores undersøgelse viser, at krisen nu for alvor er mærkbar hos de mindre erhvervsdrivende i København. Specielt de nystartede virksomheder og forretninger har det hårdt lige nu, siger Københavns Kommunes Erhvervschef, Jakob Brandt, der tiltrådte sin stilling for et halvt år siden og har iværksat undersøgelsen.

Han vil nu etablere kurser for iværksættere, detailhandlere og andre interesserede i, hvordan man lukker virksomheder.

- Det er vigtigt for kriseramte iværksættere og butiksejere, at de får gennemført en kontrolleret økonomisk lukning af deres virksomhed, så de kan begynde igen uden problemer, når tiderne bliver bedre, siger Jacob Brandt.

Netværk

Han vil også etablere et netværk for virksomheder, der lukker.

- Det er vigtigt at skabe et miljø, hvor det er ok at have tabt en forretning på gulvet, hvis det er med til at gøre ens forretningside mere holdbar på længeres sigt, tilføjer han.

Sekretariatetschef Jan Michael Hansen fra Københavns City Center erkender, at finanskrisen er hård ved specialforretningerne i Københavns Kommune. Men han tilføjer, at mange af dem trods alt har haft en bedre omsætning i slutningen af december og i januar end de havde frygtet. - Derfor bliver tallet heller ikke 200, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen