Berlingske Business

Sommerferien blev billigere i august

Drukneulykker: Vi passer bedre på børnene Hedebølge rammer Da
Samlet set faldt indekset med 0,3 procent. Det blev drevet frem af faldende priser på leje af sommerhuse, charterrejser og flyrejser. Foto:

Sommerhuset, fly-billetten og charterferien var alt sammen billigere i august end i juli.

Udgifterne til sommerferien faldt i august. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik over forbrugerprisindekset (FPI).

Samlet set faldt indekset med 0,3 procent. Det blev drevet frem af faldende priser på leje af sommerhuse, charterrejser og flyrejser.

Mens ferien blev billigere fik tøj-shopperne mindre for pengene i august.

Sammenligner man priserne i august i år med samme måned sidste år, er der en svag stigning på 0,2 procent.

RB PLUS Mange danskere holder

Samlet set har priserne - også kaldet inflationen - kurs mod den laveste stigning siden 1953.

»Vi forventer på den baggrund nu, at inflationen i år ender på 0,4 procent. Det vil i så fald være en spids lavere end den ellers uhyre lave inflation på 0,5 procent i 2015,« lyder det fra cheføkonom ved Nykredit Tore Stramer.

»Det betyder også, at der er udsigt til, at inflationen i år ender på det laveste niveau siden 1953, altså i 63 år.«

Det er godt nyt for lønmodtagerne. Når deres løn stiger uden at priserne følger med, oplever de derfor en mærkbar reallønsstigning, hvor værdien af deres løn vokser målt i, hvad de kan købe for deres løn.

pix-Plenti

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen