Berlingske Business

Søvnige japanere koster samfundet dyrt

24INDjapan-soevn-113947.jpg
Japanerne arbejder for meget og sover for lidt. Det påvirker den nationale produktivitet. Foto: Behrouz Mehri

Japan kæmper med et voksende problem: Mangel på søvn. Det skyldes primært en usund arbejdskultur og koster milliarder i tabt produktivitet.

De fleste kender det. Fornemmelsen af at hverken kop nummer fem, seks eller syv af kaffen på arbejdet er nok til at kompensere for alt for få timer under dynen. For lidt søvn kan tage pusten fra selv de mest energiske. Og det skaber ikke kun morgensure miner, men går ud over produktiviteten. For den enkelte – og på nationalt plan.

Ser man på, hvor i verden problemet er størst, ligger Japan helt i front. Næsten halvdelen af de adspurgte fuldtidsansatte i en ny undersøgelse vurderer, at de ikke får nok søvn. Og problemet er stigende. Undersøgelsen er lavet af det japanske Sundhedsministerium og viser, at næsten 40 procent får under seks timers søvn i døgnet. For ti år siden var andelen under 30 procent.

Den primære forklaring skal findes på arbejdspladsen. I Japan er arbejdspresset for mange så stort, at det for længst er blevet et nationalt anliggende. I ekstreme tilfælde kan det ende med såkaldt karoshi – et velkendt fænomen, der direkte oversat betyder »død ved overarbejde«.

Det er især i det private erhvervsliv, at traditionen for ekstremt lange arbejdsdage er dominerende. Det er ikke unormalt, at japanske virksomheder skiller sig af med ansatte, der ikke udviser den rette arbejdsmoral, og det har skabt en arbejdskultur, hvor mange ikke tør holde fyraften før chefen. Det går i sidste ende ud over nattesøvnen.

For lidt søvn kan være medvirkende til helbredsproblemer som hjertekarsygdom, diabetes, og forhøjet blodtryk samt føre tilflere arbejdsulykker. Og så er der den økonomiske regning ved den faldende produktivitet afledt af søvnmangel. Ifølge analysevirksomheden RAND Europe er den i Japan på omkring 966 mia. kr. om året. Et beløb, der svarer til 2,9 procent af landets bruttonationalprodukt.

Til gengæld skal der ikke frygteligt meget til for at få japanerne op i omdrejninger igen. Ved at øge nattesøvnen fra seks timer til mellem seks og syv timer vurderer analysefirmaet, at resultatet vil blive en øget produktivitet til en værdi af 530 mia. kr.

Den japanske regering har længe haft det som en mærkesag at skabe et mere dynamisk og produktivt arbejdsmarked. Nye regler skal sænke antallet af tilladte overarbejdstimer, og regeringen er på vej med lovgivning om hviletid mellem arbejdsdage. Premierminister Shinzo Abe har flere gange udtalt sig om nødvendigheden af en bedre balance mellem arbejde og fritid.

»Vi bliver nødt til at korrigere vores kultur med alt for meget arbejde ved at gennemføre reformer. På den måde kan folk nyde deres liv, og vi kan forhindre tilfælde af karoshi,« sagde han i januar. Shinzo Abe har været premierminister i godt fire år. Han har endnu ikke haft held med at få japanerne til at arbejde mindre og sove mere.

Lasse Karner er Berlingskes korrespondent i Kina

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen