Berlingske Business

Sønderborg siger nej tak til at blive energiby

Den store, sønderjyske kommune har besluttet sig for at vende energiby-konkurrencen ryggen og boykotte kapløbet om at blive energiby.

De slukker biler, bygger solenergi-huse og har deres eget privat-kommunale Projekt Zero i Sønderborg, så umiddelbart er kommunen en oplagt ansøger i bunken, når Klima- og Energistyrelsen til foråret udnævner de tre næste energibyer i Danmark.

Men den store, sønderjyske kommune har besluttet sig for at vende energiby-konkurrencen ryggen og boykotte kapløbet om den uskyldsrene titel.

Efter at det til kommunens store overraskelse ikke lykkedes at blive energiby i første runde, er kommunen nået frem til, at den slet ikke er enig i optagelseskravene:

»De kriterier, man ansøger på, er ikke de samme som vores kriterier. Vi har gang i en masse projekter, senest med miljøvenlige elscootere til vores rådhusbud og hjemmehjælpere. Men det er planer, vi er på vej ud i, mens de vindende kommuner belønnes for noget, de tidligere har gjort. Det er jo noget mærkeligt noget at premiere dem, der HAR gjort noget, frem for dem, der går i store sko. Det virker mere og mere som flimmer, og så må festen stoppe«, siger formanden for Sønderborg Kommunes strategi- og planudvalg, Bendt Olesen.

Et lavt plan

Fristen for at søge om at blive en af Danmarks tre næste energibyer er 27. februar i år. I starten af oktober 2008 blev de første tre energibyer udnævnt af miljøminister Connie Hedegaard (K), men da det var København, Skive og endda den sydjyske nabo, der blev råbt op, fik det Sønderborg til at trække følehornene lidt til sig.

For det er mindre sjovt at blive energiby nummer 4, 5 eller 6, synes kommunen.

»Vi har den opfattelse, at vi har søgt, men blev det ikke. Til trods for, at vi i alle mulige henseender har CO2-projekter i stor medvind. Jeg synes ikke, konkurrencen er på et højt plan, men på et lavt plan, fordi det er bagudrettet«, siger Bendt Olesen.

Sønderborg Kommune er blandt andet kendt for sit Project Zero, der er et halvt offentligt, halvt privat initiativ, hvor målet er at gøre hele Sønderborg Kommune CO2-neutral senest i 2029.

Projektet har været i gang i halvandet år, og leder Peter Rathje ville da gerne have skrevet energiby på Sønderborgs visitkort, men omvendt er han også kritisk over for konkurrencen:

»Det absurde i ansøgningsproceduren er, at det kun er de kommunale initiativer, byen bliver målt på. Så egner vores koncept sig pludselig ikke så godt, for vi er mere et projekt for hele området. I vores verden er kommunen bare en stor virksomhed, som skal gøre noget, men det skal alle andre i kommunen også«, siger Peter Rathje fra Project Zero.

Mindre forberedelse

I Energistyrelsen mener kommunikationsmedarbejder Dorte Buer Toldam ikke, at der er noget galt med at måle en kommunes CO2-besparelses-indsats på alene de kommunale handlinger:

»Vi går ligesom efter de styrker, der ligger i det kommunale selvstyre, hvor nogle politikere ude lokalt træffer en masse beslutninger. Og der er ikke noget med, at det rangerer lavere, at man først bliver udnævnt som energiby i anden runde. Eneste minus kan være, at man ikke har så lang tid til at forberede sig, før der er klimatopmøde«, siger Dorte Buer Toldam.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen