Berlingske Business
12:59Mere salt i såret for skandaleramt japansk bilindustri

Snævert flertal bag medieforlig

Dansk Folkeparti er det eneste parti uden for regeringens rækker, der er med i medieaftalen 2002 -2006. Flertallet kom i hus

sent søndag aften - og aftalen blev præsenteret mandag - men det flertal er langt fra så bredt, som de første reaktioner

indikerede, da kulturminister Brian Mikkelsen præsenterede regeringens medieudspil for et par uger siden.


Ikke mindst de

radikale og Kristeligt Folkeparti var tilfredse med store dele af det oprindelige udspil.


I forhold til regeringens oprindelige

udspil er der justeret på et par steder i den endelige aftale.


Reklamereglerne skal fortsat liberaliseres, men ikke så

drastisk som beskrevet i oplægget. Det bliver alligevel ikke tilladt at afbryde tv-programmerne med reklamer, såkaldte

breaks, undtaget er dog sportsudsendelser.


Forliget vil fortsat tillade reklamer for øl, vin og spiritus, dog ikke i forbindelse

med udsendelser for børn.


Selvom regeringen har strammet op på dette punkt i forhold til det oprindelige udspil,

er det hovedårsagen til, at Kristeligt Folkeparti ikke stemmer for aftalen:


- Udspillet fra kulturministeren går

på, at der åbnes for alkohol-, medicin- og kosttilskudsreklamer, men at de ikke må placeres omkring børne-

og ungdomsudsendelser. Det er en klar indrømmelse, men ikke præcist nok, mener Bodil Kornbek. Dels vil formuleringen

føre til et evigt slagsmål om, hvad der skal betegnes som ungdomsudsendelser. Dels ser børn og unge andre programmer

end dem, der er målrettet specifikt mod dem. Med en ordning a la den engelske, hvor disse typer reklamer først er tilladt efter

kl. 21, havde vi været ude over det problem, siger Bodil Kornbek fra Kristeligt Folkeparti.



Minister bestemmer

I medieaftalen

understreges det, at kulturministeren træffer den endelige afgørelse vedrørende et salg af TV 2.


Det skal

dog være sandsynliggjort, at TV 2 fortsat kan leve op til de samme public service forpligtigelser, som er gældende nu.




Forpligtigelserne gælder ikke online og produktion af programmer til meget snævre målgrupper.


Kulturministeren

har også slækket på kravet om, at samtlige medlemmer af DR''s bestyrelse - undtaget den medarbejdervalgte - skal

udpeges af ministeren. I fremtiden kan ministeren udpege tre medlemmer.



Forhandlet på skrømt

Venstres politiske

ordfører Jens Rohde beklager, at der ikke var flere partier som ville være med i et forlig:


- Desværre havde

de gamle forligspartier bundet sig hårdt op på hinanden. Jeg tolker årsagen til bruddet som en principel modstand

mod Dansk Folkeparti. Socialdemokratiet, Radikale, SF og Kristeligt Folkeparti har åbenbart forhandlet på skrømt.

I løbet af 18 møder og en marathon-forhandling natten til mandag gjorde kulturministeren alt, hvad der stod i hans magt

for at strikke en bred aftale sammen. Desværre forgæves, udtaler han.



Kræver ny forhandling

Kulturminister

Brian Mikkelsen er tilfreds med aftalen, som han betegner som "bredt funderet med de nye elementer - meget fremtidsorienteret":


-

Det her er en historisk medieaftale, der sikrer fortsat gode programmer i dansk radio og fjernsyn i fremtidens mediebillede. Jeg er

meget glad for indholdet i den nye aftale, som baserer sig på både kvalitet og konkurrence, udtaler kulturministeren.


Socialdemokratiet

og de radikale opfordrer regeringen til at genoptage forhandlingerne om en medieaftale:


- Ønsker regeringen at leve op

til sit løfte, om ikke kun at gennemtrumfe sin politik med Dansk Folkeparti, må Brian Mikkelsen indkalde til nye forhandlinger.

Vi møder gerne op, for vi mener ikke det vil være umuligt at nå en aftale. Men vi kan ikke forhindre regeringen

i at fortsætte sin blokpolitik, hvis det er det, den ønsker, udtaler partiets to medieordførere Mette Frederiksen

og Jytte Wittrock.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen