Berlingske Business
17:43Tak for i dag

SMV'ere har også brug for et kig ind i fremtiden

Nyt globalt forum for fremtidsforskere skal give virksomheder et bedre beslutningsgrundlag, når de skal forberede deres virksomheder

til fremtiden. Men fremtiden er ikke kun forbeholdt de store, internationale koncernen. Netværket henvender sig også til

små og mellemstore virksomheder.



Global Future Forum (GFF) er navnet på et nyt verdensom-spændende netværk for

fremtidsforskere, som blev præsenteret for den danske offentlighed tirsdag i Tycho Brahe Planetariet i København. De

danske repræsentanter i GFF er Institut for Fremtidsforskning og fremtidsforskeren Maria-Terese Hoppe.



Formålet med

netværket, som i øjeblikket omfatter 350 fremtidsforskere og filosoffer fra såvel forskningsinstutioner, private

virksomheder og tænketanke, er at skaffe virksomhederne et bedre grundlag for at træffe beslutninger om fremtiden.



Ifølge

fremtidsforskerne i GFF står virksomheder verden over overfor helt nye udfordringer. Befolkningen - i form af kunder og medarbejdere

- ændrer nemlig holdninger og drømme i øjeblikket.

Illoyale kunder

Kunderne bliver stadig mere illoyale

overfor bestemte varer og varemærker og bruger i stedet ny teknologi - primært internettet - til at skifte leverandør

uden større grund.



- Samtidig bliver det stadig sværere for virksomhederne at råbe kunderne op, fordi de bombarderes

med informationer. Og kunderne bliver stadig mere kyniske overfor traditionelle reklamer. Det er baggrunden for, at en stor koncern

som Ikea bruger stadig færre penge på traditionel marketing og i stedet indretter varehusene, så kunderne kommer

hjem med en oplevelse. Målet er, at de fortæller det videre til familie og venner, siger Liselotte Lyngsø. Hun

er fremtidsforsker på Institut for Fremtidsforskning i København og har bl.a. arbejdet for Ikea.



Ifølge hende

er problemstillingen den samme, når det gælder at tiltrække kvalificeret arbejdskraft..



- Virksomhederne må

omstille sig til at følge det, jeg kalder en light house (fyrtårn, red.) strategi, hvor virksomheden blive så attraktiv

som leverandør eller arbejdsplads, at kunder og medarbejdere flokkes om den, siger Liselotte Lyngsø.











Også

for de små

I dag benytter store koncernen som Ikea og Shell sig systematisk af fremtidsforskning, når de skal tilrettelægge

strategier og positionere sig i forhold til nye kundergrupper og markeder. Men med Global Future Forum håber fremtidsforskerne

også, at de små og mellemstore virksomheder (SMV) får mulighed for at deltage i fremtidsdebatten og gøre

brug af resultaterne. For SMV''erne har også brug for et kig ind i fremtiden. Og da de er langt mere fleksible og omstillingsparate

end de store internationale koncerner, vil de ofte være langt hurtigere til at omsætte tankerne i handling.



- Store

virksomheder kan godt tænke tankerne, men det er betydeligt sværere for dem at føre dem ud i livet. Mindre virksomheder

har derimod den fordel, at de hurtigt kan omstille sig. Derfor er det vigtigt, at også de små virksomheder er opmærksomme

på de nye udviklingstendenser og f.eks. arbejder målrettet på at blive et fyrtårn i deres lokalsamfund, siger Liselotte

Lyngsø.



Hovedsponsor og initiativtager til Global Future Forum er den internationale it-virksomhed Unisys. Direktøren

for den danske afdeling, Jørgen Andreassen, mener, at det at deltage i Global Future Forum - eller andre former for netværk,

hvor man diskuterer fremtidsperspektiverne ud over næste års regnskab - vil være til gavn for små og mellemstore virksomheder.

- I dag er det vigtigt, at mindre virksomheder - uanset branche - fokuserer på deres spidskompetencer, skærer alt det øvrige væk og sørger for at finde nogle gode partnere. Så kan man så sætte sig ned i et forum som GFF og diskutere med andre, hvordan man lægger yderligere værdi oveni de spidskompetencer man har, siger Jørgen Andreassen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen