Berlingske Business
17:42

Slut med momsafstemning

Det sker i sidste øjeblik, for fra årsskiftet skulle kravet have været udvidet til omfatte alle private virksomheder.



Siden

januar 2000 har aktie- og anpartsselskaber skullet udarbejde en momsafstemning med det formål at sikre at der er overensstemmelse

mellem moms- og skatteregnskab. Afstemningen skulle afleveres til ligningsmyndighederne sammen med skatteregnskabet. Det var det krav,

der skulle udvides til at også at omfatte personligt erhvervsdrivende.



Allerede i maj i år gjorde Dansk Industri

(DI) og Foreningen af Registrerede Investorer (FRR) i ErhvervsBladet opmærksom på, at kravet var overflødigt og

blot pålagde virksomhederne unødige administrative byrder og omkostninger.



Kravet blev oprindeligt indført

på foranledning af Told & Skat for at undgå, at ligningsmyndighederne udførte dobbelt arbejde i forhold til revisorerne.

Eksterne revisoerer udarbejder nemlig i forvejen en momsafstemning. Det er god revisionsskik, fordi det fungerer som kontrol for fejl

i regnskabet.



Aktie- og anpartsselskaber har revisionspligt, og det betyder i realiteten, at de alle får udarbejdet en

momsafstemning. Det samme gælder for de mange personligt ejede virksomheder, der har ekstern revisor på. Told & Skat

kunne imidlertid ikke få fingre i revisorernes afstemninger, fordi der var tale om interne papirer. Derfor blev kravet indført.



-

Det er godt, at kravet nu bliver afskaffet. Der var tale om en overflødig regel, som alligevel ikke kan fange, om der på

de enkelte konti er fratrukket den rigtige moms. Det er jo totalerne, man afstemmer, ikke indholdet, siger afdelingschef hos FRR,

Henrik Friis.



Trods tilfredsheden med den seneste regelforenkling fra Skatteministerens hånd, er de registrerede revisorer

langt fra tilfredse med den måde, momslovgivningen fungerer i dag.



- Det største problem i dag er, at der ikke er

sammenhæng mellem moms- og skatteområdet. I en række situationer er der f.eks. fradrag for driftsudgifter, men ikke

tilsvarende mulighed for fuldt fradrag af momsen, f.eks. ved repræsentationsudgifter og personalegoder. Det er ikke logisk og

gør det be-sværligt for virksomhederne at finde rundt i reglerne, siger Henrik Friis.



Han efterlyser derfor en ordentlig

oprydning i momsreglerne, selvom det kan komme til at koste staten penge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen