Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Sløj vækst dæmper APM Terminals’ appetit på Latinamerika

27BUSPANAMA-CANAL-EXPANSI#3.jpg
Overskrift
Verdenshandelen fik nye muligheder, da den udvidede Panamakanal mellem Atlanterhavet og Stillehavet søndag åbnede med kapacitet til langt større skibe. Foto: Johan Ordonez/AFP
28BUSPANAMA-CANAL-180609.jpg
Overskrift
Verdenshandelen fik nye muligheder, da den udvidede Panamakanal mellem Atlanterhavet og Stillehavet søndag åbnede med kapacitet til langt større skibe. Foto: Carlos Jasso/Reuters

Efter flere år med opkøb i Latinamerika får svag vækst i regionen nu APM Terminals til at gå mere forsigtigt frem. »Økonomien vokser ikke, som alle ventede,« lyder det fra APM-chef i Latinamerika.

Råvareprisfald, korruption i stor skala og et fejlslået socialistisk eksperiment er nogle af de enorme udfordringer, som tegner til at skubbe Latinamerika ud i recession. Denne kedelige udsigt får nu konsekvenser hos den danske havneoperatør APM Terminals.

Efter flere år med opkøb af latinamerikanske havneaktiviteter er opkøbslysten nu svækket. Alene i 2015 investerede APM Terminals 4,4 mia. kroner i sine havne i Latinamerika, mens selskabet betalte over syv mia. kroner for Grup Maritim TCB, der havde fire havne i området.

»Siden vi i 2010 startede en strategi for hastig vækst, er vi gået ind i de vigtigste markeder i regionen. Vi tror på regionen, men vi ser også, at økonomierne i Latinamerika ikke gror, som alle havde forventet,« siger Julián Fernández, der er chef for latinamerikanske havneinvesteringer hos APM Terminals.

APM terminals

»For nærværende må vi være bevidste om, at markedet ikke vokser i det samme tempo længere, så du skal være forsigtig med at tilføje ny kapacitet. Vores strategi er nu at kigge på vores terminaler og sikre os, at de leverer en god service.«

Berlingske møder Julián Fernández til en snak i forbindelse med udvidelsen af Panama­kanalen. Søndag åbnede den nyudvidede kanal for trafik med næsten tre gange så store skibe, som hidtil har kunnet sejle igennem. Kanalen løber mellem Atlanterhavet og Stillehavet og deler Nord- og Sydamerika på tværs.

Men det er ikke det eneste sted, at kontinenterne mod vest er delt. Området er også delt lodret, hvad angår økonomisk vækst. På østsiden af Sydamerika har man Mercosur-landene med bl.a. Brasilien, Argentina og Venezuela. Disse tre økonomier kæmper alle med lave råvarepriser og korruption, og de forventes alle at gå i recession i 2016.

»Det er rigtigt svært i øjeblikket, men overordnet ser vi en positiv trend. Men lige i øjeblikket er vi nødt til at være forsigtige med, hvordan vi laver nye investeringer,« siger Julián Fernández.

MærskSplit

Et delt kontinent

Som et modstykke til den økonomiske elendighed på den sydamerikanske østkyst står vestkystens og Mexicos samarbejde kaldet Stillehavsalliancen. Her har en åben markedsøkonomi skabt ganske pæne resultater, og alliancens medlemmer forventes at vokse mellem 1,5 og 3,7 pct. i 2016.

»Selv om Brasilien lige nu er i en recession, og der stadig er korruption, mener jeg, at flere lande har lært af fortidens fejltagelser. Indstillingen har ændret sig, billedet har ændret sig,« siger Eddie Tapiero, der er økonom ved Panamakanalens driftsselskab, PCA, inden hans chef, Oscar Bazán, stemmer i:

»Når du ser på økonomien, så er vi et delt kontinent, for kun den ene kyst deltager aktivt i den globale handel. Hvis man kan få den anden kyst med, er potentialet i Latinamerika enormt.«

Berlingske var inviteret til Panama af Maersk Line.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen