Berlingske Business
17:42

Slikmærke går nye reklameveje

04BUSPIX-LAKEROL-113329.png
Overskrift
Studier viser, at babyer kigger længere tid på personer, som de finder attraktive end personer, de ikke finder så attraktive. Det har skabt grobund for en ny Läkerol-kampagne. PR-foto
04BUSKim-Boisen-134550.jpg
Overskrift
Direktør Kim Boisen, reklamebureauet Robert/boisen & Like-minded. Fotograferet på reklamebureauets kontor.

Cloetta-brandet Läkerol er kendt for at skabe underholdende kampagner, og nu er en ny én i luften. Det er blevet til Läker-testen – en landskamp mellem Sverige og Danmark om attraktivitet, hvor babyer er dommere.

Er du mere lækker end en svensker? »Ja,« vil svaret sandsynligvis lyde, hvis du er dansker, og det er omdrejningspunktet i en ny social media-båren kampagne fra Cloetta-brandet Läkerol.

Krumtappen i indsatsen er en kampagnefilm, der ikke blot skal få danskeres øjne op for de små lakridspastillers fortræffeligheder, men samtidig også meget gerne skal få os til at diskutere, hvad det egentlig vil sige at være lækker.

Derfor udgøres handlingen i kampagnefilmen af et eksperiment, hvor babyer bedømmer, om det er danskerne eller svenskerne, der kan bryste sig af en førsteplads på lækkerhedsskalaen.

Babyer i juryen

At babyer er dommere i konkurrencen, er ingen tilfældighed.

»Vi har i vores eksperiment lænet os op ad eksisterende forskning på området, der peger på, at babyer er oplagte dommere til at vurdere skønhed. Studier viser nemlig, at babyer kigger længere tid på personer, som de finder attraktive, end personer, de ikke finder så attraktive,« siger Marie Lykke Jensen, marketingansvarlig for Läkerol.

Eksperimentet foregik ved, at 12 babyer fra en række forskellige lande blev præsenteret for billeder af henholdsvis danskere og svenskere. Og de deltagende, som babyerne kiggede længst på i løbet af et tidsrum på 15 sekunder, blev kåret som de mest lækre eller attraktive.

SÅDAN

Ud over at eksperimentet er inspireret af forskning, er der også en anden god grund til, at netop babyer er dommere i dysten mellem Danmark og Sverige:

»Babyer er ikke blevet påvirket af nutidens skønhedsidealer og er derfor i vores øjne oplagte til at vurdere, hvorvidt en person er attraktiv eller ej. For selv om formålet med vores film selvfølgelig er at give danskerne et smil på læben, vil vi også gerne sætte gang i en snak om, hvad det at være lækker egentlig er for en størrelse,« siger Marie Lykke Jensen.

Läkerols DNA

Bag kampagnen står reklamebureauet Robert/Boisen og Like-minded. Radius Kommunikation står for PR- og analysearbejdet, Stupid Studio håndterer det digitale, og ZenithOptimedia er mediebureaupartner.

07BUSBUSINESS-123629.jpg

Hvorfor valgte I denne kampagneform?

»Siden 1909 har Läkerol arbejdet på at få gang i samtalen. Når man nu har Läker som et del af sit navn, et produkt, som tilfredsstiller behovet for noget lækkert, og attraktivitet og lækkerhed er et tema, der i den grad optager målgruppen, synes vi, at det kunne være interessant for mærket at starte en samtale på de sociale medier om dette tema,« siger Kim Boisen, der er CEO og medstifter af Robert/Boisen & Like-minded og kreativ drivkraft bag kampagnen.

»Men naturligvis med et stort glimt i øjet, som passer til Läkerols DNA om at tænke ud af boksen og historik for at skabe underholdende kampagner,« fortsætter han.

Han fortæller også, at kampagnen – der har fået navnet Läker-testen – består af to dele. Den første er den omtalte film, mens den anden del er et live-eksperiment, hvor danskerne selv kan melde sig til at blive vurderet af et dommerpanel af babyer realtid, om de er mere lækre end en svensker.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen