Berlingske Business

Skræmmende alibi for at rode

Skræmmende alibi for at rode - 1

Hvad der kunne være en morsom bog om rod kontra orden ender desværre som et selvmodsigende skræmmebillede.

Forfatterne giver meget forskellige eksempler på situationer, hvor trang til orden medfører mindre effektivitet og produktivitet for individet, virksomheden og samfundet.

Letforståelige eksempler gives, som at en pænt klippet og grøn græsplæne kræver tonsvis af arbejde og pesticider som »betaling« for at være ordentlig, samt at rigide organisationer risikerer at miste personer, der er geniale, innovative og komplekse, hvis man kræver for meget orden på en række punkter.

Tiltrængt oprør

Som læser får man først i bogen et indtryk af et morsomt og tiltrængt opgør med tvangsprægede chefer og HR- systemer. Forfatterne viser sig dog at have en meget bred definition af rod og inkluderer således begreber som improvisation, inkonsekvens, hyperenergi og sløseri med tid som rod, der er nyttigt i mange situationer.

Forfatterne anvender en række eksempler til at »bevise« deres ærinde.

Den californiske guvernør Arnold Schwarzenegger udråbes således som bevis på, at rod i form af blandt andet improvisation er vejen til succes. Han ruskede op i gamle rutiner, sløsede med at fremmøde til tiden, var uklar i sine politiske udtalelser, herunder om sit syn på nazitiden, optrådte populistisk og havde via såkaldt rod fået store muskler. Disse egenskaber »beviser«, at Schwarzenegger i kraft af at være et rode- hoved blev succesfuld. Forfatterne undlader at nævne de store økonomiske problemer, som Californien kom i under Scharwzeneggers styre.

Generaliseringer

Forfatterne giver også gode råd om oprydning i hjemmet, hvor rod kan optimere livskvaliteten, ligesom den moderne bystruktur berøres. Los Angeles indretning anføres således som et forbillede for blandt andre børnefamilier, idet byen består af mange lokale, landsbyagtige miljøer, der gør byen uorganiseret, blandet og uregelmæssig modsat byer som San Francisco og Seattle, der har en citykerne.

Læserne, der har besøgt LA vil nok have svært ved at give forfatterne ret, men smag og behag er som bekendt forskellig.

Helt galt går det i kapitlet om rodets politik, hvor forfatterne ud fra en amerikansk synsvinkel generaliserer ikke-amerikanere på en helt uacceptabel måde.

Franskmænd har således alt for mange regler (hvem sagde noget om juristernes tyranni i USA!) og er antimuslimske. Tyskerne er uforskammede over for fremmede og så optaget af orden, at selv deres sprog er engelsk underlegent på grund af, at verbet i bisætninger står til sidst, så man skal vente til slut med at få meningen med en sætning.

Uden at dokumentere noget som helst beskyldes tyskere for i et forsøg at være 30 procent mere villige til at torturere folk end amerikanere. Og i Japan kørte en togkonduktør så stærkt, at han forårsagede en ulykke og dræbte 73 personer, fordi toget var et minut forsinket, og konduktøren var bange for at ankomme for sent til stationen på grund af japanernes påståede sygelige trang til orden. Her er dokumentationen en avisartikel.

Selv psykiatriske sygdomme som ADHD prises som positivt rod og fremstår som en hån mod de patienter, som helst ville være denne sygdom foruden og dagligt kæmper mod den.

Hvad der kunne have været en sjov bog, ender som et ubehageligt minde om, hvordan nogle amerikanere ser verden uden for USA. Bogen sælges med et forsidebillede af et rodet skrivebord, men forfatterne er ude i et meget mere uhyggeligt og selvmodsigende ærinde; nemlig at ensrette hele verden til at ligne USA.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen