Berlingske Business
14:19Vestas-aktionærer har tabt 1,8 milliarder kroner hver dag i november

Skatteminister åben over for bundgrænse for selskabsskat i EU

aaa
Foto:

Karsten Lauritzen mener, at EU bør overveje en bund under selskabsskatten i EU for at stoppe skatteræset mod bunden. Samtidig lægger EU-Kommissionen op til brud med nationalt veto på området.

Regeringerne i Europa er i fuld gang med et kapløb mod bunden om at sænke selskabsskatten mest muligt i et forsøg på at tiltrække multinationale virksomheder til lige netop deres lande. Men ideen om at indføre en bund under selskabsskatten i EU kan dæmpe den konkurrence, og derfor støtter den danske skatteminister nu at diskutere forslaget på EU-niveau.

”Jeg synes, det er en tanke værd, om man kan indføre en bund. Jeg deler bekymringen over, hvor den der internationale skattekonkurrence vil føre os hen,” siger Karsten Lauritzen (V) til Ugebrevet Mandag Morgen.

Senest har Hollands regering bebudet at ville sænke selskabsskatten fra 25 til 21 pct., og dermed kommer Holland under det nuværende danske og svenske niveau på 22 pct. Men næste år sænker også Sverige sin selskabsskat et par hak yderligere, ligesom også Storbritannien har meddelt at ville sænke sin til 17 pct.
Det presser alt sammen Danmark, erkender Karsten Lauritzen.

”Det presser os, når Storbritannien og den nye hollandske regering vil sætte selskabsskatten ned. Men jeg ville egentlig ønske, at det ikke var tilfældet,” siger skatteministeren og uddyber:

”Jeg synes, det er mere relevant at bruge de penge vi har – ikke på at sænke selskabsskatten – men på at forbedre rammebetingelserne for de mange virksomheder, der ikke tjener penge, og derfor heller ikke betaler selskabsskat.”

Ideen om at indføre en bund under selskabsskatten i EU har tidligere været foreslået af EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Og kommer forslaget op igen, er det i hvert fald ikke Danmark, der vil blokere, siger Lauritzen.

”Det er ikke Danmark, der vil være bagstopper for den diskussion, det vil nærmere være en række lande, som de facto har gjort det til deres nationale forretningsmodeller, at man betaler meget lidt i selskabsskat i de lande – Luxembourg og Irland,” siger Karsten Lauritzen.

Sandsynligheden for, at der til trods for enkeltlandes modstand kan komme en mindstesats på selskabsskatten, sådan som det allerede findes på momsområdet, er hastigt voksende i disse måneder. Således har EU-Kommissionen i sit arbejdsprogram for 2018 lagt op til, at man vil bruge Lissabon-traktatens såkaldte passerelle-bestemmelser til at flytte visse beslutninger fra at være omfattet af enstemmighed til i stedet at kunne træffes ved kvalificeret flertal.

Kravet om enstemmighed har i årevis givet selv små EU-lande som Cypern og Luxembourg vetoret i forhold til indførelse af regler, som kan gøre op med konkurrencen på selskabsskatten. EU-Kommissionens formand, luxemburgeren Jean-Claude Juncker, lagde allerede i sin State of the Union-tale i september op til, at denne udvanding af de nationale vetomuligheder i Det Europæiske Råd kan bruges på skatteområdet.

”Jeg er stærk tilhænger af at gå til afstemning efter kvalificeret flertal vedrørende den fælles konsoliderede skattebase, på momsområdet, vedrørende fair skat for den digitale industri og vedrørende den finansielle transaktionsskat,” sagde Juncker.

Mens man venter på, hvad udviklingen i EU fører med sig, er Karsten Lauritzen klar til at svare igen på sænkningen af selskabsskatten i Sverige, Holland og Storbritannien.

”Når det er fornuftigt for Danmark at sænke selskabsskatten, når andre gør det, så er det fordi, at vi er en lille åben økonomi, og derfor bliver nødt til at tage den konkurrence meget alvorligt,” siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen