Berlingske Business

Skattefrie personale-goder hitter ved lønforhandlinger

Mens parterne på arbejdsmarkedet i disse dage forhandler på livet løs om nye overenskomster med lønstigninger

på op til tre procent, er der hos danskerne langt større interesse for skattebegunstigede personalegoder som arbejdsgiverbetalte

sundhedsforsikringer, fri telefon, ADSL-forbindelser og hjemme-pc-ordninger.



ErhvervsBladet har talt med en række revisionsfirmaer,

der alle bekræfter, at lukrative personalegoder er i høj kurs.



Medarbejderne er mere end villige til at give afkald

på en højt beskattet lønstigning mod tilgengæld at få eksempelvis en opkobling til arbejdsstedets

netværk.



- Vi er ofte ude og tale om fleksible lønpakker og det sker ikke mindst i lyset af de kommende løn-

og overenskomstforhandlingerne i virksomhederne. Fra lønmodtagerne er der en evig jagt efter løn, som beskattes lavest muligt,

siger seniormanager i Ernst & Youngs skatteafdeling, Annie Baare.

Samtale med chefen

Topscoreren blandt personalegoderne

er ADSL, og den største danske udbyder, TDC, afvikler pt. en omfattende reklamekampagne, som skal sætte ADSL på

dagsordenen ved medarbejdersamtalerne. "Få to vindere til medarbejdersamtalen", lyder det glade budskab.



Medarbejderen

får ADSL til halv pris, uden det koster virksomheden noget. Og medarbejderne har tilsyneladende fattet budskabet:



- Vi

får utroligt mange henvendelser fra medarbejdere, der ønsker informationer om Medarbejderbredbånd, så de

selv kan tage det med til samtalen med chefen. Fremover bliver det helt almindeligt, at medarbejderne vil have bredbånd som

en del af lønpakken, siger markedschef Mette Marie Ostenfeld, TDC Erhverv. Hun sidder med produkt ansvaret for Medarbejderbredbånd

i TDC.



Konkurrenten Cybercity bekræfter tendensen:



- Vi mærker en voldsom interesse for ADSL via den såkaldte bruttolønsordning.

De første måneder af året har vi solgt tre til fire tusinde opkoblinger og det svarer til mellem 30 og 40 pct.

af det totale salg via ordningen, siger adm. direktør Henrik Clausen, Cybercity.

Vide rammer

Henrik Clausen fortæller,

at tilgangen både skyldes nytegninger af medarbejdere ved virksomheder som Cybercity i forvejen har aftale med og private kunder,

der konverterer deres abonnement til bruttolønsordningen.



En netopkobling er dog langt fra det eneste personalegode, som virksomhederne

har med på deres program. Både KPMG og Ernst & Young fremhæver, at der efter en række afgørelser

i både Ligningsrådet og ved Landskatteretten er kommet meget vide rammer for, hvilke personalegoder virksomhederne kan

tilbyde deres ansatte på fordelagtige skattevilkår. Nogle af dem er direkte skattefrie, mens andre blot er lempeligt beskattet.



Skatterådgiver

Søren B. Aa-gaard fra KPMG påpeger, at eksempelvis fri bolig kan være en særdeles attraktiv mulighed for

mange medarbejdere.



- Det gælder om at finde de områder, hvor der er mere eller mindre skattefrihed. Det kan være

en fri parkeringsplads ved arbejdet, fri bolig eller uddannelse. Men virksomhederne skal selvfølgelig være opmærksomme på,

at der på et tidspunkt kan komme lovændringer på området, siger Søren B. Aagaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen