Berlingske Business

Skat strammer skatteskruen over for multinationale selskaber

Skat
Foto:

Skat fortsætter med at forhøje det beløb, som multinationale selskaber skal betale i skat. Ifølge Skat snydes der med interne afregningspriser i multinationale koncerner.

Skat skruer mere og mere op for skatteregningen til multinationale selskaber. Ifølge Skat har 76 virksomheder i 2014 forsøgt at styre intægter på 20 mia. kr. uden om dansk beskatning, og midlet har været interne handler på tværs af landegrænser - såkaldt transfer pricning.

Det skriver Jyllands-Posten.

De seneste tre år har Skat sendt ekstraregninger for 59 mia. kr. ud til virksomheder, der ifølge Skat har opgivet værdierne i deres egne interne handler for lavt og dermed betalt for lidt i skat.

»Det står klokkeklart, at transfer pricing kan være et desværre ret effektivt redskab til at lave snyd, skattespekulation og aggressiv skatteplanlægning. Men på den anden side er disse forhøjelser et udtryk for, at det er meget, meget vanskeligt at lave en korrekt angivelse af transfer pricing. Der må vi så hjælpe virksomhederne, hvor der er behov for det,« siger skatteminister Benny Engelbrecht (S) til avisen.

Med den nuværende selskabsskattesats vil Skats ekstraregninger de sidste tre år give et provenu til statskassen på omkring 14 mia. kr. uden eventuelle renter af beløbet.

Jacob Bræstrup, der er skattepolitisk chef i DI, mener, at tallene giver et løsrevet billede og bidrager til mytedannelser om virksomhederne.

»De giver kun et billede af antallet af sager, hvor Skat ikke kan blive enige med virksomhederne, ikke hvor mange penge Skat er berettiget til,« siger han.

Det milliardstore torskegilde har udsigt til at udløse et langvarigt slagsmål, og Skat er lantfra sikker på at vinde. I 2014 måtte Skat i 16 sager nedsætte vurderingen af virksomhederns skattepligtige indkomst for at samlet beløb på 5,4 mia. kr.

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen