Berlingske Business

Skat lader skatteydere vente på domme om retspraksis

Skattemedarbejderen Sven var i politiets og Skats søgelys i år
Foto:

Skatteydere må vente i mange dage, før de får indsigt i domme i skattesager ifølge ny analyse.

Der er en ubalance mellem Skat og skatteyderes adgang til indsigt og viden, viser en ny analyse for Justitia.

Den juridiske tænketank har fundet en skæv balance mellem Skat og skatteyderes mulighed for indsigt i domme i skattesager.

Det er retssikkerhedsmæssigt bekymrende, mener skatteadvokat Mette Juul, Justitia.

- Skat kan få indsigt med det samme i nye domme og dermed ny viden, mens skatteyder i mange tilfælde må vente halve eller hele år for at få adgang til samme viden.

Taxa

Opgørelsen viser, at der er sket en betydelig stigning i perioden, fra en dom bliver afsagt, til den offentliggøres på Skats hjemmeside.

I 2014 gik der gennemsnitligt 72 dage, før civile sager (uden skattestraffesager) blev offentliggjort, og 22 dage før afgørelser fra Højesteret blev offentliggjort.

To år efter gik der henholdsvis 118 og 107 dage for tilsvarende sager.

Modsat tidligere begrænses skatteyderes indsigt i, hvilke byretter som har afsagt dom. Dermed begrænser Skat reelt skatteyderes mulighed for at søge aktindsigt i den pågældende dom ifølge Justitia.

Skatskat

- Det forhindrer tillige, at skatteydere kan gøre sig bekendt med ny praksis, som for eksempel kan have betydning for ens virksomhed, siger Mette Juul i en skriftlig kommentar.

Det vækker undren, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør domme, allerede få dage efter at dommen er afsagt.

Justitia anbefaler derfor, at Skat får rettet ind og følger i hælene på den retssikkerhedsmæssige duks.

01BUSskat2-162842.jpg

Desuden opfordrer tænketanken Skat til at offentliggøre, hvilken byret som har afsagt en given dom. Det har tidligere være praksis.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen