Berlingske Business

Skat har kendt til refusionsproblemer i 15 år

Problemer i Skats udbyttekontrol har været kendt i 15 år
Nye oplysninger i skattesagen tyder på, at myndigheden er blevet gjort opmærksom på problematikken om udbytteskat langt tidligere end 2013 som først antaget.   Foto:

Ifølge en rapport har Skat kendt til problemer med håndteringen af udbytteskat siden 2000. Netop svindel med udbytteskat menes at have kostet statskassen 6,2 milliarder kroner.

I mere end 15 år har Skat været klar over, at der kunne være problemer i den måde, man håndterede sager om udbytteskat på.

Det skriver Finans.dk, der henviser til en rapport fra Skats egen myndighed, Intern Revision, fra 2000, hvor problemet blev nævnt for første gang.

Det er som bekendt netop svindel med refusion af udbytteskat, der har tilladt kriminelle at franarre staten intet mindre end 6,2 milliarder kroner.

SKAT, Østbanegade København Ø.

Hidtil har opfattelsen været, at Skat har kendt til problemet siden 2013, men de nye oplysninger tyder altså på, at myndigheden er blevet gjort opmærksom på problematikken langt tidligere.

I rapporten oplistes flere tidligere undersøgelser, der har påpeget problemer i den måde, Skat kontrollerer udbetalingen af udbytteskat.

Eksempelvis viste en undersøgelse fra 2000, at der manglede dokumentation i 63 procent af refusionssagerne i en særlig ordning med aktieselskabet VP Securities.

Skatteministeriet

Derudover kritiserede Intern Revision i en undersøgelse fra 2005, at det var muligt at få refunderet udbytteskat, selv om der slet ikke var indbetalt udbytteskat til den danske stat.

Ifølge skatteadvokat og ekstern lektor i skatteret ved Aarhus Universitet Torben Bagge gør det ondt værre.

»Det gør desværre kun skandalen endnu større, at man har siddet stille i så ufatteligt mange år,« siger han til Finans.dk.

Skat har bedt Intern Revision om at undersøge hele forløbet omkring milliardsvindlen.

27BUSDen-ny-departementchef.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen