Berlingske Business

Skat frygter kæmperegning for hjælpepakke

Skat frygter kæmperegning for hjælpepakke - 1
Foto:

Udskydelsen af skat og moms for mange milliarder til nødlidende virksomheder kan give Skat økonomiske øretæver, hvis virksomhederne alligevel bukker under.

Nu opfordrer erhvervsorganisationer til forlængelse af ordningen. Skat frygter, at den storstilede hjælpepakke for dansk erhvervsliv med udskudt skat og moms for sammenlagt 61,4 mia. kr. rammer de offentlige kasser som en kostbar boomerang. Det skriver dagbladet Børsen.

I begyndelsen af året vedtog Skatteministeriet at udskyde skatter og moms for danske virksomheder i flere måneder og tilførte dermed virksomhederne en vigtig likviditetsindsprøjtning. Men finanskrisen er langtfra forbi, og Skat frygter nu, at de mange virksomheder, der har fået lov til at beholde pengene og bruge dem til investeringer og lønninger, alligevel ikke er i stand til at betale deres moms og skat, når pengene forfalder med forsinkelse.

»De kloge virksomheder har sat penge til side, men det er sikkert ikke alle, der har gjort dette,« siger inddrivelseschef hos Skat, Kim Bak. Derfor indleder Skat efter sommer en omfattende oplysningskampagne over for virksomhederne for at få dem til at lægge penge til side til betaling af udskudte skatteregninger samt moms.

»Det er vigtigt, at vi øger opmærksomheden om dette, for vi vil for enhver pris undgå at skulle udtage pant, undgå store restancer eller i sidste ende at begære en virksomhed konkurs,« siger Kim Bak.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen