Berlingske Business

Skat får bedre værktøjer til at finde penge i skattely

Billede
Skat har løbende undersøgt pengestrømmene ud af Danmark for at finde ud af, om danske virksomheder eller privatpersoner sender penge til skattely. Foto:

Skat har fået udvidede beføjelser til at undersøge pengestrømme fra Danmark til skattelylande.

Skat har løbende undersøgt pengestrømmene ud af Danmark for at finde ud af, om danske virksomheder eller privatpersoner sender penge til skattely.

Den indsats bliver forstærket fra og med foråret, efter at Skatterådet har givet grønt lys til at udvide Skats beføjelser.

Fremover vil det være muligt for Skat at undersøge pengeoverførsler til og fra alle lande og ikke kun de lande, hvor skatteforholdene er særligt gunstige.

- Vores erfaring er, at penge nogle gange kanaliseres gennem andre lande, inden de ender i et skattely.

pix-Hængelås

- Derfor giver det os nogle nye muligheder at få adgang til oplysninger fra endnu flere lande, siger Jim Sørensen, der er indsatsdirektør i Skat, i en pressemeddelelse.

Dermed har Skat krav på at få udleveret oplysninger om alle pengeoverførsler ind og ud af Danmark af en række udvalgte pengeinstitutter og pengeoverførselsvirksomheder.

De skal sammenkøres med de lækkede oplysninger, som blandt andet er kommet til veje i forbindelse med afsløringen af de såkaldte Panama-papirer.

- Ved at koble nye og lækkede oplysninger med de data, vi allerede har, kan vi langt hurtigere finde frem til de personer, der bruger skattely til skatteunddragelse.

06BUSITALY-APPLETAX-142854.jpg

- Derfor er det godt, at vi har fået tilladelse fra Skatterådet til at forsætte arbejdet, siger Jim Sørensen.

Indsatsen vil blive fokuseret omkring pengeoverførsler, der er sket mellem 1. juli 2013 og 31. december 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen