Berlingske Business

Skandinaver er mindst bange for krisen

Skandinaver er mindst bange for krisen - 1
Foto:

Mens krisen bider sig fast på flere og flere europæere, så bevarer danskere og svenskere optimismen. Fleksibel arbejdsmarkedsmodel er årsagen, mener EU.

Mens en tredjedel af alle europæere er "meget bekymrede" for at miste deres job som en konsekvens af den økonomiske krise, ser danskerne og svenskerne meget lysere på fremtiden, viser en undersøgelse fra EU's Eurobarometer.

I Danmark og Sverige er det blot syv procent, som er "meget bekymret" for at miste jobbet, mens fire ud af fem danskere erklærer, at de overhovedet ikke frygter at komme til at stå uden arbejde.

Fra EU-Kommissionens side er man ikke sen til at fremhæve den særlige nordiske arbejdsmarkedsmodel, som internationalt går under navnet flexicurity, som årsagen til optimismen.

- Det viser, at flexicurity virker. Folk er generelt mindre bange for at miste deres job og mere optimistiske i forhold til at finde et nyt, hvis det alligevel skulle ske, siger en talsmand for EU's kommissær for beskæftigelse og sociale anliggender, Vladimir Spidla.

Størst frygt for at miste jobbet er der i Spanien og Litauen, hvor tæt ved to ud af tre indbyggere i arbejde erklærer sig "meget bekymret" for at blive arbejdsløse.

Danskerne og svenskerne ligger også helt i toppen, når det gælder troen på, at krisens indvirkning på beskæftigelsen allerede har toppet, mens der er størst pessimisme om fremtiden i de baltiske lande.

Næsten 30.000 europæere har deltaget i Eurobarometers undersøgelse, som bygger på interviews foretaget mellem den 25. maj og den 17. juni

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen