Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Skal uddannes væk fra arbejdsløshedskøen

Det fastslår Tom Togsverd, der er branchedirektør i ITEK, IT-industrien i Danmark, under Dansk Industri. Han kritiserer

Undervisningsministeriet for holdningen "lad os nu se, hvordan det går, når de studerende kommer ud til sommer".

I stedet burde ministeriet på højtryk arbejde for, at de unge ikke ender i en blindgyde med en smart uddannelse, erhvervslivet

ikke har brug for.


- Vi er blevet beskyldt for at skræmme de unge væk fra de nye KVU-uddannelser. Men erhvervslivet

har ikke brug for unge med kun to års uddannelse. Derfor bør ministeriet lave en overbygning på ét år,

som giver de unge mere teknik og programmering oven i det kreative, siger Tom Togsverd, der vurderer, at branchen så måske

ville kunne bruge 500 af de cirka 800, der kommer ud.


En eventuel overbygning skal laves på de tekniske skoler eller på Ingeniørskolerne.

Allerede da de nye KVU-uddannelser for snart to år siden blev dannet pointerede IT-branchen, at der ikke var brug for så mange

multimediedesignere.


Derfor er Tom Togsverd træt af, at Undervisningsministeriet "stikker hovedet i busken".


Undervisningsministeriet

har ellers advaret de tekniske skoler mod at optage for mange multimediedesignere, men alligevel er der optaget 1.312 i 2001 mod 1.234

i 2000, da uddannelsen startede.


Derfor mener ITEK også, at der bør være færre, der optages på

studiet. Faktisk mener Tom Togsverd, at der kun burde uddannes 2-300 multimediedesginere om året.


Det har ikke været

muligt at få en kommentar fra undervisningsminister Ulla Tørnæs.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen