Berlingske Business

Singtel øger mobiltelefoni

Det er en fremgang på 13,8 pct. siden nytår. SingTel har udover i Singapore mobilteletjenester i Australien, Indien, Indonesien,

Philippinerne og Thailand. For ni mia. USdollars overtog SingTel i fjor det australske teleselskab Cable & Wireless Optus Ltd.,

hvilket har bidraget i tilgangen af kunder.



Japans økonomi er igen i vækst

(TOKYO) Japans økonomi har

i årets første kvartal haft den største vækst i de seneste to år, skriver finansbladet "Nihon

Keizai Shimbun". Bladet opgiver som kilde 17 researchfirmaers undersøgelser, der i gennemsnit kommer til, at Japans bruttonationalprodukt

BNP i januar kvartal er vokset med, hvad der svarer til en årlig tilvækst på 7,9 pct. Grundlaget herfor er en solid

opgang i eksporten og en tilfredsstillende forøgelse af japanernes forbrug, der længe har været præget af

tilbageholdenhed.



Billig-fly

(HANNOVER) Verdens største turistkoncern, Preussag AG i Hannover, vil søge ind

på billigflyvningens marked og henvender sig i første omgang til erhvervsrejsende med tilbud, der kan komme til at berøre

flyselskabet Lufthansa meget. Preussags formand Michael Frenzel siger, at en endelig afgørelse bliver truffet i juli. Frenzel

mener, at det er en naturlig udvikling i flytrafikken, der er i gang, og henviser til eksempler som Ryanair og Easyjet. Udviklingen

vil også berøre chartertrafikken og derfor er Preussag nødt til at være med snarest muligt. Preussags datterselskab Hapag-Lloyd

melder således om en stærkt voksende interesse for billige flyrejser uden hotel og turistmæssige tilbud.









Golf

i toldunion

(DUBAI) De seks golflande i samarbejdsorganisationen Gulf Cooperation Council nærmer sig en fuldstændig økonomisk

integration efter beslutningen om at indføre en toldunion næste år fulgt af en monetær union i år 2005

og en fælles valuta som i Europa i 2010. Generalsekretæren i GCC, Abdul Rahman al-Attiya, siger, at organisationen vil

markere sig i golfområdet. Et topmøde om det nye tiltag bliver holdt i Djeddah i Saudiarabien søndag.









Tysk

Telekom fyrer 22.000

(HAMBURG) Den tyske telekoncern Deutsche Telekom overvejer stærkt at nedlægge 22.000 arbejdspladser,

siger den øverste chef Ron Sommer i følge "Welt am Sonntag". Det vil svare til otte pct. af hele koncernens arbejdsstyrke.

Fyringerne ventes gennemført i løbet af næste år og hovedårsagen er det i år forventede nettotab

på 5,5 mia. euro. DT venter ikke at kunne komme med et udbytte før i år 2005. Globalt beskæftiger DT i dag

265.000.



Finnair venter sorte tal

(HELSINGFORS) Flyselskabet Finnair har i årets første kvartal haft et mindre

tab på 4,7 mio. euro som en følge af den fortsatte nedgang i hele flyindustrien. I samme periode for et år siden

havde Finnair et overskud på 15,2 mio. euro. Omsætningen faldt med 7,4 pct. til 389,2 mio. euro. Finnair har imidlertid

tilpasset omkostningsniveauet til indtjeningen og regner med sorte tal med årets udgang.



Global C på auktion

(NEW

YORK) Det er ikke lykkedes for de asiatiske teleselskaber, Hutchinson Whampoa Ltd. og Singapore Technologies Telemedia Ltd. at overtage

det amerikanske økonomisk nødstedte teleselskab Global Crossing efter, at forhandlingerne med Globals kreditorer brød

sammen.


De to teleselskaber har tilbudt 750 mio. dollars for 79 pct. af aktierne i Global Crossing, der har en samlet gæld

på 12 mia. dollars.


Kreditorerne ville så have fået ca. 300 mio. dollars og de 21 resterende procent af aktierne.

Det er nu mest sandsynligt, at selskabet bliver solgt på en auktion af de offentlige konkursforvaltere.









Singtel

øger mobiltelefoni

(SINGAPORE) Singapore Telecommunications Ltd. har nu fået over 22 mio. mobiltelefonkunder i Sydøstasien.

Det er en fremgang på 13,8 pct. siden nytår. SingTel har udover i Singapore mobilteletjenester i Australien, Indien, Indonesien,

Philippinerne og Thailand. For ni mia. USdollars overtog SingTel i fjor det australske teleselskab Cable & Wireless Optus Ltd.,

hvilket har bidraget i tilgangen af kunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen