Berlingske Business

Sikkerhed vigtigere end pris ved ferievalg

Sikkerhed vigtigere end pris ved ferievalg - 1
Foto:

Danskerne er blevet hunderæde for at løbe ind i problemer under ferien. Vi er det land inden for EU som sammen med det konfliktramte Cypern bekymre os mest om sikkerheden under rejsen er i top.

Epidemier, afbrændte Dannebrogsflag og konkurser i dansk luftfart har de senere år gjort danskerne til et af Europas absolut mest forsigtige folkefærd, når vi gå på ferieindkøb.

Det fremgår af en ny undersøgelse fra Europa Kommissionen , hvor Danmark som et af de eneste lande udover det uropræget Cypern, sætter sikkerhed øverst på ønskeseddelen i ferien.

Så trods den megen snak om økonomisk krise, så er sikkerhed stadigt langt vigtigere for danskerne end prisen, når de skal vælge hvor og hvordan, de ønsker at holde ferie.

Rent faktisk har mere end hver femte af os danskere sikkerhed stående helt øverst på ønskesedlen, viser undersøgelsen.

Først derefter kikker danskerne nærmere på prisen og på kvaliteten, som optræder på henholdsvis anden- og tredjepladsen i Europa Kommissionens undersøgelse.

Hele 22 procent af danskerne mener, at sikkerhed er det vigtigste for dem, når de køber ferie. 20 procent siger pris, mens andre 18 procent siger service og 13 går efter sociale hensyn.

Danskernes ønske om sikkerhed på rejsen kan også ses på danskernes voksende interesse for rejseforsikringer.

”Der er kommet meget mere opmærksomhed om, at man selv skal tegne en forsikring som f.eks. dækker hjemtransport i utide, hvis en ulykke eller alvorlig sygdom gør, at man ikke kan rejse hjem på almindelig vis," siger Lotte Schartau, som er ansvarlig for rejseforsikringer i Codan.

En del rejsende har også oplevet, at deres luftfartsselskab pludselig gik konkurs under rejsen. Men som en særlig service sørger stadigt flere forsikringsselskaber for en hjemrejse i sådanne situationer, hvis man har en rejseforsikring.

"Den form for sikkerhed i en forsikring er blevet en vigtig parameter for danskerne, når de rejser på ferie," siger Lotte Schartau.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen