Berlingske Business

Siemens vil slå kinesere gennem togfusion med fransk rival

ALSTOM-M&A/SIEMENS
Foto:

Tyske Siemens AG og franske Alstom har indgået aftale, der skal skærpe konkurrenceevnen mod kinesisk gigant.

Den tyske industrigigant Siemens AG skal fremover samarbejde med sin franske rival Alstom om udviklingen af tog.

Siemens oplyser således tirsdag, at selskaberne er blevet enige om at fusionere. Det er sket for at bekæmpe den øgede konkurrence fra Kina.

SIEMENS-BOMBARDIER/TRANSPORTATION

Den tysk-franske aftale blev underskrevet, få dage efter at Angela Merkel blev genvalgt som Tysklands forbundskansler.

Ifølge Siemens vil det Münchenbaserede selskab få 50 procent af aktierne i foretagendet.

AES-SIEMENS/BATTERIES

Gruppens nye hovedkvarter kommer til at ligge i Paris. Her vil Alstoms administrerende direktør, Henri Poupart-Lafarge, blive indsat som manden i spidsen.

Begge selskaber producerer strømlinede højhastighedstog. Mange af Alstoms togmodeller kan køre over 300 kilometer i timen.

Siemens producerer såkaldte ICE-tog, der transporterer millioner af forretningsfolk og turister frem og tilbage mellem store tyske byer.

10BUSVindmoeller-141335.jpg

Ifølge en pressemeddelelse vil virksomhederne supplere hinanden i konkurrencen på det globale marked.

Fusionen bliver set som et forsøg på at stå stærkere i kampen mod den kinesiske gigant på markedet, CRRC Corp.

CRRC Corp konkurrerer om store globale infrastruktursløsninger og sælger årligt for omkring 36 milliarder dollar.

SIEMENSGAMESA-AGM/

Aftalen mellem Siemens AG og Alstom blev indgået samme dag, som den franske præsident, Emmanuel Macron, efterlyste større samarbejde mellem EU-landene.

»Den fransk-tyske fusion er på mange måder et stærkt signal. Vi får den europæiske idé til virke. Med vores franske venner hos Alstom skaber vi en ny Europamester i togindustrien på lang sigt.«

Det siger Joe Kassner, administrerende direktør i Siemens, om aftalen.

Før aftalen kan træde i kraft, skal Alstoms aktionærer godkende betingelserne.

Derudover skal den godkendes af de internationale konkurrencemyndigheder

UKRAINE-CRISIS/CRIMEA-SIEMENS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen