Berlingske Business

SiD og arbejdsgivere indgår alliance

Stadig dårligere arbejdsforhold for de mange danske buschauffører får nu arbejdsgiverne og SiD til i fællesskab

at slå alarm.



Det er stress blandt buschaufførerne på grund af verbale og voldelige overfald, dårlige

pauseforhold og især dårlig planlægning af køreplaner, der får de to gamle arvefjender, SiD og AKT

- Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik - til at råbe vagt i gevær.

Stramme planer

- Køreplanlægningen

er ekstremt stram, og det bliver forstærket af den større aggressivitet, vi allesammen oplever i trafikken. Det er belastende for

chaufførernes arbejdsmiljø, det er vi enige om, siger Kjeld Jensen, miljøkonsulent i SiD.



Problemet er,

at udbyderne, det vil sige amterne, ikke indregner forringelser af fremkommeligheden på vejene i deres køreplaner, fortæller Finn

Mikkelsen, der er formand for AKT og adm. direktør for Wulff Bus A/S.



- I løbet af de seneste år er vilkårene

for den kollektive trafik til stadighed blevet forringet uden at der er sket "modregning" i køretider og lignende,

siger han.



Det rammer chaufførerne i form af stress, sundhedsproblemer som f.eks. rygskader, verbale overfald og tilmed

vold fra utilfredse passagerer, lyder det fra AKT. Især trafiksikrende foranstaltninger som vejbump, rundkørsler og lignende

har gjort det sværere for busserne at komme frem.

Fælles henvendelse

AKT og SiD har nu sammen bedt de danske

trafikselskaber om at tage mere hensyn til chaufførernes ve og vel, når de lægger køreplaner, og indregne den

mindre fremkommelighed i køreplaner og køretider.



- Dernæst bør udbyderne investere i ordentlige og

tidssvarende velfærdsfaciliteter for chaufførerne og så lægge driften ind i udbudsbetingelserne, så

vognmændene kan regne en driftsudgift ind i tilbudsberegningerne, siger Finn Mikkelsen fra AKT.



Endelig beder AKT og SiD

også vejmyndighederne rundt om i landet tænke på chaufførernes arbejdsvilkår, når de bygger trafikhindringer.



-

Især vejbump, men også rundkørsler og vejindsnævringer har antaget et sådant omfang, at det i sig selv

har forringet fremkommeligheden med mange procent, uden at dette er blevet kompenseret i køreplanerne. Snarere tværtimod,

siger Finn Mikkelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen