Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Sheriffen på direktions-gangene

Morten Niels Jakobsen
Morten N. Jakobsen har lagt en plan for det nye Bagmandspoliti. En plan, der ikke bare skal fange de økonomiske kriminelle af i morgen, men også ændre styrkens arbejdsmetoder. Til gavn for folket og samfundet, som nordjyden siger. Foto:

Morten N. Jakobsen har lagt en plan for det nye Bagmandspoliti. En plan, der ikke bare skal fange de økonomiske kriminelle af i morgen, men også ændre styrkens arbejdsmetoder. Til gavn for folket og samfundet, som nordjyden siger.

Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet. Udtal det engang for dig selv. Og forsøg så med forkortelsen SØIK, der i øvrigt kan udtales perfekt med hikke. Det er ikke så underligt, at navnet »Bagmandspolitiet« har svært ved at dø, når journalister såvel som advokater skal omtale storsvindlernes banemænd. Morten N. Jakobsen ved det godt, og han siger det også lige ud. At SØIK ligger ret dårligt i munden.

»Bagmandspolitiet har en anden klang. Der er noget appellerende i det udtryk. Det vækker nogle stærke følelser, og der er en helt særlig historik knyttet til det. Det er jeg meget opmærksom på,« siger Morten N. Jakobsen, der 1. september 2014 blev udnævnt som chef for Bagmandspolitiet. En udsat post. Risikoen for at løbe ind i kritik er større end chancen for at blive rost.

Morten Jakobsen overtager en historik, der fulgte med det lyse hjørnekontor i Kampmannsgade. Nemlig opgøret efter finanskrisen, de store bankkrak og de højtprofilerede manipulationssager. Men det er en historie, der snart er skrevet færdig, og den nye sherif på direktionsgangen er klar til at se fremad. Mod en ny økonomisk virkelighed og et nyt fokus for Bagmandspolitiet på blandt andet skattesnyd. Men der skal også ske helt andre og langt mere grundlæggende ændringer for svindel-jægerne – alt sammen med ét formål for øje.

»Jeg er meget bevidst om, at hver dansker betaler 20 kroner til den her institution om året. Det er ikke særlig meget. Det er en fransk hotdog. Men danskerne har ikke noget valg, og derfor skal de have mest muligt for den franske hotdog. Det er jeg ekstremt optaget af – værdi for pengene,« siger Morten N. Jakobsen.

Morten Niels Jakobsen

Bagmandspolitichefen forekommer at være af en anden støbning end sin forgænger, Jens Madsen. Mere udadvendt, mere kommunikerende. Den relativt nye statsadvokat bruger hårde vendinger om sin organisations fokus på skattesnyd. Han er klar til »at gå til makronerne«, og »gå hårdt til værks«, forstår man. Der er kalorier i disse udtalelser.

Han forstår sig også på politik og kommunikation, fortæller hans gamle netværk fra Justitsministeriet. Han er rasende godt begavet, hårdtarbejdende og kan have en næsten barnlig begejstring over et kompliceret emne, men han adskilte sig fra mange andre embedsmænd ved sin tæft for, hvad der var gangbart på Borgen og blandt vælgerne.

»Det er det, der kendetegner de bedste embedsmænd,« siger én.

Ingen af hans bekendte mener, at Morten N. Jakobsen har nogen dyb, personlig indignation over for økonomisk kriminalitet – det er ikke en vendetta for ham at sætte bagmænd bag tremmer. Men: »Han har en meget stærk fornemmelse for, hvad der er rigtigt og forkert. Både juridisk og personligt. Jeg har svært ved at forestille mig, at man en dag ser ham i noget skidt på forsiden af Ekstra Bladet,« lyder det fra en tidligere kollega.

20BUSMorten-Niels-Jakobsen.jpg

Det bedste skudsmål får Morten N. Jakobsen for sin omgængelighed. Han er meget afholdt, og det fornægter sig ikke, at han er landmandssøn fra Hjørring, med alt hvad det indebærer af nordjysk høflighed og ordentlighed. Dét i en grad, hvor en enkelt kalder ham »næsten risikoervers«. Det rejser naturligt spørgsmålet, om han er hård nok til at være leder.

»Man skal ikke lade sig narre af, at han er flink og rar. Jeg tror, han kan dræbe med et smil. Han er ret easy-going, men han ved godt, hvornår det er alvor.«

Nogen vil mene, at det netop nu er alvor for Bagmandspolitiet. Den gamle kritik af sagsbehandlingstiderne lever stadig i fuld vigør, og de forsvarsadvokater, som Berlingske har været i kontakt med, fremhæver alle det som et enormt problem for retssikkerheden og retsopfattelsen. Flere steder på Christiansborg er der skuffelse over opgøret med finanskrisens syndere. Finanstilsynet mener ikke, at Morten N. Jakobsens folk har taget de tunge, principielle sager, og ude i de lokale politikredse føler man, at man selv håndterer for mange store sager.

»Jeg tror, det er svært at gøre alle tilfredse hele tiden,« siger Morten N. Jakobsen, »Man kan selv lægge en strategi for, hvad man vil, og satse på at gøre dem, der falder inden for strategien, tilfredse. Det er min tilgang til det. Vi skal ikke løbe efter alle mulige andre, vi er nødt til selv at gøre op, hvad vi vil, og så må vi føre det ud i livet.«

Carsten Nøddebo Rasmussen

Og hvad vil Morten N. Jakobsen så? En hel del. Og mere end bare at styrke fokus på skattesnyd. For det er i virkeligheden ikke meget mere end at følge med tiden, præcis som hans forgængere har måttet tilpasse sig selskabstømmersagerne og sagerne om momskarruseller og kursmanipulation. Morten N. Jakobsen lægger i stedet op til en mere gennemgribende ændring for, hvordan man tænker politiarbejde i hans organisation. Der skal kigges på balancen mellem det reaktive og det proaktive, som han selv siger. Altså være mere fremme i skoene, og dermed på forkant med udviklingen.

»Vi vil arbejde mere analytisk. Vi har ansat sociologer for at lave en analyse af kriminalitetsbilledet. De skal se på, hvor vi overordnet set er på vej hen i samfundet. Vi får stadig en række anmeldelser, og dem skal vi håndtere godt. Men vi vil også på baggrund af den analytiske tilgang prøve at tilrettelægge vores virksomhed bedre,« siger Morten N. Jakobsen, der har ansat såvel historikere som sociologer til at supplere de mange jurister i Bagmandspolitiet.

»Kan vi forudsige den næste finanskrise? Nej, så burde vi have et andet job. Men vi skal i højere grad forvente det uventede, og hvordan gør man så det? Mit eneste svar er at have flere og bredere kompetencer i organisationen. Det analytiske er en af vejene, man skal gå, i det præventive arbejde, hvor udgangspunktet skal være, hvilke interesserer der er på spil, og hvordan vi beskytter dem,« siger Morten N. Jakobsen.

billede danske

Og så er vi tilbage ved borgernes hotdog. De 20 kroner, som hver borger betaler for, at Morten N. Jakobsen sammen med kollegerne kan jage småsvindlere, storfuskere og bagmænd. Det virker til at være drivkraften for den nye statsanklager, og han vender igen og igen tilbage til sætninger som »der er meget at komme efter til fællesskabet«, »vi skylder danskerne det« og »det handler om fællesskabets interesser.«

Morten N. Jakobsens bekendte fortæller i øvrigt én ting mere om ham. At han er enormt belæst og dannet. Han sluger bøger. Gerne om amerikansk politik i almindelighed og om Kennedy-familien i særdeleshed. Så når landmandssønnen fra Hjørring gang på gang fremhæver samfundets bedste, kan man fornemme, at han har taget John F. Kennedys ord, om hvad du kan gøre for dit land, til sig. Men med befolkningens tiltagende fokus og stigende aversion for manglende skattebetalinger, er det relevant at stille spørgsmålet, om den hårde linje over for skattesvig slet og ret er populisme.

»Det mener jeg på ingen måde, det er. Vi skal have en analytisk tilgang til det med et perspektiv på, hvor meget der er i de konkrete sager i kroner og øre. Det er ikke det afgørende spørgsmål, men det er et af spørgsmålene. Og det er min opfattelse, at vi kan blive en rigtig god business case, fordi vi kan tjene vores egne udgifter hjem og måske også mere end én gang. Så jeg kan fuldstændigt afvise, at det er populistisk. Jeg kan godt forstå, at du stiller spørgsmålet, men jeg kan fuldt ud afvise det. Det er en analyse af, hvad der tjener samfundet bedst.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen