Berlingske Business

Servicesektor rammes historisk hårdt

Servicesektor rammes historisk hårdt - 1
Foto:

Servicesektoren i Danmark har aldrig haft det værre. Sektoren har altid været kendt for at blive ramt sidst i en økonomisk nedtur, og ildevarslende tal allerede så tidligt som nu, varsler rigtigt skidt for udviklingen i dansk økonomi.

Alle kan mærke det i servicebranchen, og de værst ramte i første omgang er videnservice, hvor hver femte arkitekt snart er arbejdsløs, mens transportbranchen og den del af servicesektoren, der sælger varige forbrugsgoder også ligger underdrejet. Selv frisører er i forskellig grad ramt af krisen. Det skriver dagbladet Børsen tirsdag.

Decembertal for servicesektoren viste et fald på 11 pct. til minus 22 pct., hvilket er det laveste niveau, siden konjunkturbarometerstatistikken blev etableret i april 2000. Samtidig viser det seneste kvartalstal fra Greens konjunkturbarometer for videnservice den største tilbagegang inden for nogen sektor.

Fald i antallet af arkitekter
»Vi har set et fald i antallet af arkitekter på 11 pct. gennem 2008 og frygter, at dette tal når 20 pct. til foråret,« siger Christian Lerche, der er direktør i Danske Ark - arkitekternes brancheorganisation.

Han frygter, at nogle tegne-stuer vil gå ned i pris for at sikre sig arbejde - til skade for sektoren.

»Der er endnu ingen meldinger om prispres, men jeg kan godt frygte det. Kunderne venter rabatter, da konkurrencen om projekter er skærpet,« fortsætter han.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen