Berlingske Business

Service-virksomheder må op i gear

q
Byline foto Business journalist Carsten Steno Foto:

Når fabrikant Søren Fischer på Fischer Gear i Randers skal have sin omfattende maskinpark til eftersyn, ved han, at det er dyrt at have en dansk servicetekniker på besøg. Men han betaler, for kunderne har brug for tandhjul her og nu, og det dur ikke, at maskinerne står stille.

Hvis han hyrede en tekniker fra Flensborg, ville han slippe væsentligt billigere. Men de er ikke certificerede til at arbejde i Danmark.

Eksemplet fortæller noget om, at danske servicevirksomheder generelt er dyre. De er i utilstrækkelig grad udsat for international konkurrence. Samtidig er det kun et fåtal af virksomhederne i servicesektoren, der opererer uden for Danmarks grænser.

30BUSVaekst-tirsdag.jpg

Vismændene har råbt vagt i gevær. Det dur ikke med en ineffektiv privat servicesektor. Kun i den offentlige sektor står det endnu værre til med produktiviteten.

Hvad kan der gøres? REG LAB – en organisation, der forsker i erhvervsudvikling for erhvervsfremmesystemet – er kommet med nogle bud. Det handler om ledelseudvikling, kompetente medarbejdere, brug af digitale teknologier og nye måder at organisere servicearbejdet på. Nye finansieringsløsninger skal der også til. Det lyder som bløde løsninger. Måske er der også behov for at ophæve de facto-monopoler, som certificerede danske servicevirksomheder nyder godt af, for eksempel inden for el og VVS.

Nogle danske virksomheder er gode til at betjene sig af digitale forretningsmodeller – som Just Eat og mange andre app-baserede virksomheder. Men alt for mange servicvirksomheder er gammeldags ledet og har ikke taget bestik af de udfordringer, som digitaliseringen medfører.

Toms Rengøring på Mønsted Skole

Digitaliseringen er en drivende efterspørgselskraft i servicesektoren. Trenden mod bæredygtighed er en anden driver, der især øger behovet for konsulentvirksomhed. Ældrebyrden er en tredje faktor, som udløser behøv for flere smarte løsninger og digitale handlemuligheder. Den sidste faktor er kommercialiseringen af den uformelle økonomi i digitale løsninger som Airbnb (overnatninger), Go More (deletjeneste for biler) og Haandværkertilbud.dk (opgaveløsninger for håndværkere) og lignende. Hele den private hjemmeservice kan i dag leveres af selskaber, der betjener sig af digitale platforme ud til kunderne.

Det er i høj grad på tide at få mere fokus på servicevirksomhederne i erhvervspolitikken. Hvis vi ikke får de danske servicevirksomheder op i gear, mister vi i den grad velstand. For de fylder meget i den danske økonomi, lidt for meget, når man tager deres svage produktivitet i betragtning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen