Berlingske Business

Service-eksport på fremmarch

Serviceeksporten er langsomt, men sikkert på fremmarch. Omkring halvdelen af servicevirksomhederne har taget internationalisering

med på deres program, og tallet er stigende.



Det viser en helt dugfrisk undersøgelse som Dansk handel & Service

har lavet blandt organisationens medlemmer. Resultaterne viser, at 47 pct. af virksomhederne har en eller anden form for international

aktivitet, mens yderligere fire pct. overvejer at få det.



Langt de fleste af dem, der er kommet ud over landets grænser,

har gjort det enten via en direkte etablering eller gennem samarbejder med partnere.

Mere focus

- Fremgangen skyldes helt

klart, at der er kommet mere fokus på emnet. Vi oplever, at flere og flere mindre virksomheder også tænker globalt,

når de starter op, siger udviklingskonsulent i Dansk Handel & Service, Anna Porse Nielsen.



Hun fremhæver, at

virksomhederne primært har fokus på nærmarkederne. Hele 44 pct. prioriterer Norden, England og Tyskland. Herefter

følger det øvrige EU med 15 pct. og Polen og Baltikum med 14 pct.



- Det er ikke så overraskende. Nærmarkederne

er et meget naturlig valg, når virksomhederne skal prøve at eksportere for første gang. Men det handler også

om, at det måske er på de markeder, at de mener, de kulturelle barriere er mindst, siger Anna Porsen Nielsen.

En

kæmpeudfordring

Bianco Footwear fra Kolding i Sønderjylland har valgt at satse på internationalisering via salg

af et franchise-koncept. Udover Danmarks har selskabet foreløbig plantet sine butikker i Norge, Sverige og Polen. Målsætningen

går på at udvide forretningen med et land hvert år, og selskabet har netop nu det tyske marked i kikkerten.



Visionen

hedder at blive Nordeuropas førende modekæde med sko.



- Det er en kæmpeudfordring. Det sværeste er at

få overført det engagement, som vi oplever i vores butikker og på vores kontorer til udlandet, siger direktør

i Bianco Footwear, René Piper Laursen.



- Vores koncept er det samme og vores metoder er de samme uanset hvilket land,

vi arbejder i. Men menneskene er forskellig, og den support, vi skal give de lokale ledelser, varierer. Samtidig er det vigtigt at

sige, at vi ikke nødvendigvis skal have vækst hvert år. Hvis det ikke går helt så godt, springer vi

gerne et land over, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen