Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Selvlært - nu med MBA

Hun er ikke som de andre. En slidt kliche, men ikke desto mindre nødvendig i beskrivelsen af 32-årige Camilla Hilbrands.

Hun er trods sin alder ejer og leder af egen virksomhed på tolvte år. Det hele starter med en drøm om at undervise

andre mennesker, men samtidig forudser Camilla Hilbrands, at der vil opstå et stor behov hos kontorfolket omkring motion og

rådgivning i forhold til at få rørt sig på den rigtige måde.



Som 20-årig, da hun mangler

et halvt år af sin matematisk samfundsfaglige studentereksamen, starter Camilla Hilbrands At Work, og uden anden uddannelse

i rygsækken skaber hun en af de største af de små aktører i en branche i kraftig udvikling. I dag har hun

mellem 40 og 65 medarbejdere tilknyttet sin personligt ejede virksomhed At Work, som er leverandør af såkaldt wellness

serviceydelser primært til kontoransatte i nogle af landets største virksomheder. I praksis drejer det sig bl.a. om massage

og bevægelsesrådgivning, men At Work driver også motionscentre for større virksomheder.

Mindre

intution

Væksten har dog hidtil mere været en uundgåelig følge af hendes personlige engagement og intuition

i forhold til, hvad hun mener har været rigtigt og forkert at gøre, end det har været en bevidst strategi. For

to år siden bestemmer hun sig så for, at der skal mere styr på virksomheden - nu skal der lægges strategi.

10 år efter opstarten begynder hun med dispensation på MBA-studier i Ålborg. På dispensation fordi hun modsat

de fleste medstuderende i det nordjyske har brugt tiden på eget firma og ikke på skolebænken. Men efter et årti

med ad-hoc-ledelse er det på tide at få hjælp til at blive bedre til at styre virksomheden og se lidt længere

ud i fremtiden. Og det har givet Camilla Hilbrands troen på, at hun kan drive det endnu længere. Men ikke nødvendigvis

med hende selv som 100 pct. ejer.



- Det har været en stor hjælp for mig personligt at gennemgå MBA-uddannelsen.

Jeg har fået nogle værktøjer til, hvordan jeg kan uddelegere noget af ansvaret. For det første har det været

en lettelse personligt at få noget struktur på organisationen, men for det andet er jeg blevet bedre til at lægge

een strategi og følge den, siger Camilla Hilbrands.

Fint at blive købt op

I øjeblikket overvejer hun

virksomhedens fremtid. Hun forventer yderligere vækst i forretningen, men væksten skal finansieres. Her er både venture-selskaber,

men også fusion eller samarbejde inde i billedet. Og som en af de første virksomheder i branchen har At Work nu udviklet

sig til at være en af opkøbsemnerne for de allerstørste i branchen, hvoraf den største aktør er

Falck Health Care.



Faktisk ser hun selv det som meget sandsynligt, at hendes livsværk vil blive købt af en af de

større konkurrenter på markedet. Det ville måske være forkert at sige, at hun glæder sig til den dag,

men hun har det ærligt talt godt med, at det meget vel snart kan ske.



- Der vil komme fusioner og sammenlægninger

i branchen. Og jeg har ikke kapital og energi til at bære alle de ideer, jeg har igennem på egen hånd. Derfor ser

jeg det som en oplagt løsning, at jeg i forbindelse med en fusion får en mere kreativ rolle. Jeg kan sagtens se mig selv

i en funktion, hvor jeg ikke har det overordnede ansvar for driften, men er mere fokuseret på at udvikle nye produkter, siger

Camilla Hilbrands.

Effektivt nusse-arbejde

Hun er absolut ikke træt af firmaet. Men At Work er ved at nå en størrelse,

hvor der er for meget administration og for lidt tid til idéudvikling og fremtidssstrategier. Det er da heller ikke tilfældigt,

at der fornyligt blev hyret det Camilla Hilbrands godt vil gå med til at kalde virksomhedens nye adm. direktør.



-

Efterhånden som virksomheden vokser sig større og større er min opgave blevet mere og mere administrerende og

organiserende og der er blevet langt mindre tid til de spændende kreative opgaver, siger Camilla Hilbrands.



For 12 år

siden var det ikke hverdagskost for hverken store eller små virksomheder at bruge nævneværdige ressourcer på

medarbejderes fysiske velbefindende. Og i dag tager enhver større virksomhed med respekt for sig selv begrebet medarbejderpleje

meget alvorligt.



- Der er stadig flere, der opfatter os som "nussere", men der er kommet langt større opmærksomhed

på personalets velbefindende de seneste år. Vi sælger ikke vores ydelser ved at foregive, at det nedsætter

sygefraværet. På den anden side hører vi da tit fra medarbejdere, at de egentlig er lidt sløje, men at de

kommer fordi de har en massagetid, siger Camilla Hilbrands.



Ikke meget tydede dengang i 1992 på, at den 20-årige

studine, som bare gerne ville undervise, 12 år efter skulle stå med en MBA, et firma med 65 ansatte og med gode muligheder

for at skabe en endnu større virksomhed. Der har da også været flere gange, hvor økonomien har været

endog særdeles presset. Camilla Hilbrands har aldrig stiftet gæld for at drive virksomhed for som hun siger: - Hvis det

ikke fungerede, så skulle jeg ikke have noget ude-stående med nogen. Og det gik jo også alligevel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen