Berlingske Business

Selv advokater holder fædreorlov

04BUSPix-advokater-211145.jpg
Advokater har længe været den branche, hvor mændene sjældent har afholdt fædreorlov. Men tendensen er ved at vende. Foto: Heine Pedersen

Hos Kromann Reumert, der er et af Danmarks største advokatkontorer, har 67 ud af 77 nybagte fædre siden 2011 taget barsel med fuld løn.

Hvis nogen troede, at de mandlige ansatte hos et af Danmarks største advokatkontorer Kromann Reumert er en flok arbejdsnarkomaner, som overlader børnepasning til konen derhjemme, så kan de godt tro om igen.

Langt de fleste nybagte fædre hos Kromann Reumeret holder nemlig barselsorlov.

Det fortæller HR-chef i Kromann Reumert, Birgitte Brix Bendtsen, som forleden deltog i ligestillingsminister Ellen Trane Nørbys dialogmøde om barsel til fædre.

»Hos Kromann Reumert har vi et tilbud til fædrene om, at de kan tage ti ugers forældreorlov med fuld løn, som de kan fordele, som de vil, inden for barnets første leveår. Og det er et tilbud, som langt de fleste benytter sig af,« siger Birgitte Brix Bendtsen.

17BUSbarsel.jpg

kvindechef

Ifølge HR-chefen forklarer flere af de fædre, der har benyttet sig af tilbuddet, at de ikke har oplevet det som et problem at afholde den barsel, de ønsker. Fra og med 2011 har 77 mænd været på fædreorlov hos Kromann Reumert. Af dem valgte hele 67 at benytte sig af virksomhedens tilbud om betalt forældreorlov.

Hos Kromann Reumert er konklusionen. at der ikke er behov for øremærket barsel til mænd: »Om mændene ønsker at benytte sig af vores tilbud er jo en familiemæssig beslutning. Vi ønsker ikke yderligere lovgivning på området,« siger Birgitte Brix Bendtsen.

pix

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen