Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Seerne svigter engelsk topfodbold

Premier League - 2016110821452
Der bliver færre og færre seere til Skys Premier League dækning. (arkivfoto) Reuters/Dylan Martinez

Tv-selskaberne har betalt milliarder for at vise Premier League, men seerne bliver færre, skriver Bloomberg.

København. Den bedste britiske fodboldrække, Premier League, mister tv-seere. Det er et problem for de tv-stationer, der har betalt voldsomme milliardbeløb for at få lov til at vise kampene.

Det skriver Bloomberg News, der har analyseret tal fra Broadcasters Audience Research Baord, Bard.

Ifølge tallene er seertallet til den attraktive søndagskamp faldet fra 1,7 millioner seere i sæsonen 2011/12 til en million seere hos kanalen Sky. Siden sidste sæson er antallet faldet med en femtedel.

Samlet faldt antallet af seere til Premier League-fodbold med 28 procent i august, og det er faldet, omend i mindre grad, i september og oktober også.

Det er et problem for tv-selskaberne. Sky deler rettighederne med BT Group. Sky alene betalte 4,17 milliarder pund, 35 milliarder kroner, for rettighederne i perioden 2016 til 2019.

Samlet betalte de to kanaler over fem milliarder pund for rettighederne, en stigning på 70 procent. Det betyder, at prisen per kamp nu er på 11 millioner pund, 92 millioner kroner.

Sky selv fortæller til Bloomberg, at starten af sæsonen har været under pres fra OL i Rio de Janeiro samt at flere ser kampene på deres smartphones eller tablets, hvilket ikke bliver talt med.

Kanalen får dog fortsat flere kunder og kunne hilse 35.000 af slagsen velkommen i Storbritannien og Irland i sidste kvartal. Det var dog kun halvt så mange som året før.

Ifølge Bloomberg frygter investorer, at Sky og fodbold vil opleve det sammen, som ses i USA, hvor kunderne flygter fra sportskanalerne.

Sportskanalen ESPN mistede ifølge Bloomberg 621.000 abonnenter fra oktober til november.

Stillingen i Premier League, hvor fem af traditionelt store hold i England, ligger side om side, giver dog håb for, at seertallet kan stige, skriver Bloomberg.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen