Berlingske Business
17:53Tak for i dag

SAS tog Folkemødet til nye højder

04BUSPIX-SAS-FOLKEM-DET-112.png
SAS indsatte under folkemødet på Bornholm et særfly for at flyve 130 »almindelige« danskere til klippeøen. PR-foto

SAS fløj ved årets folkemøde et særfly med 130 »almindelige« danskere til Bornholm for at vise, at SAS er folkets flyselskab. »En perfekt strategisk kobling af fysisk tilværelse, PR og digital,« lyder det blandt andet fra SAS.

På årets folkemøde på Bornholm kom et af de mere interessante tiltag fra flyselskabet SAS, der indsatte et særfly for at flyve 130 »almindelige« danskere til klippeøen.

Pointen var at vise, at SAS er folkets flyselskab, der ved hjælp af Folkeflyet bogstavelig talt bragte folket og politikerne tættere sammen.

»Hjørnestenen i Folkemødet på Bornholm er, at demokratiet er for alle. De seneste år er mødet imidlertid blevet en fest for den politiske elite og ikke den demokratiske folkefest, som var hensigten. Vi så derfor mødet som SAS’ mulighed for at vise, at de er sat i verden for folket,« lyder det fra Mikkel Bagge Lange, Creative Director for PS Communication, som stod bag kampagnen.

For at få maksimal PR-værdi ud af begivenheden skabte SAS og PS Communication desuden en Facebook-kampagne, hvor de på fly­tavle-GIFer forud for mødet udloddede pladser på Folkeflyet til et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.

Flyet udgjorde således et »minidanmark«, hvor alle danskere kunne føle sig repræsenteret.

Begejstret SAS-direktør

For at sikre et godt udgangspunkt for den demokratiske debat om bord på flyet designede de desuden en tilmeldingsside, hvor de, som opfyldte tilmeldingskriterierne, skulle argumentere for, hvorfor de skulle have en plads på Folkeflyet. Det var der mere end 1.000 danskere, der gjorde.

Virkede det så? Ja, kampagnen genererede en masse presseomtale og buzz på de sociale medier.

På SAS’ hjemmeside steg besøgstallet med 200 pct. i kampagneperioden, og det gennemsnitlige tidsforbrug på kampagnesiden var på mere end tre minutter. På Facebook nåede kampagnen ud til 535.040 personer.

Men rejsen endte ikke dér. På hjemturen blev alle passagerer bedt om at nedfælde deres tanker om begivenheden og demokratiet. Tankerne blev (selvfølgelig) foldet til papirfly, og de vil ved en senere lejlighed blive overdraget til koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, som en hyldest til folket og den frie tanke.

Og han er begejstret for samarbejdet:

»Med konceptet Folkeflyet fik vi taget vores bidrag til Folkemødet til helt nye højder – en perfekt strategisk kobling af fysisk tilværelse, PR og digital, hvor vi med få effektive midler kom ud med budskabet om, at SAS er og bliver folkets flyselskab og gør meget for at binde Danmark sammen på kryds og tværs med 35 daglige indenrigsafgange. Kampagnen skabte stor opmærksomhed og begejstring både på selve Folkemødet og i medierne,« siger Lars Sandahl Sørensen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen