Berlingske Business

SAS sætter turbo på outsourcing

sas
SAS fly lander i Kastrup lufthavn. Foto:

SAS har netop indgået aftale med det nye Cimber, som skal flyve Købehavn-Aarhus for SAS fra april. I sidste uge var der samtidig deadline for et SAS-udbud af andre korte ruter.

SAS har ikke spildt tiden, siden redningsplanen kom på plads i november. Aftalerne med det flyvende personale åbner nemlig for yderligere outsourcing af korte ruter som eksempelvis indenrigsruter i Danmark. Og det første af flere tiltag er netop faldet på plads.

»Vi sætter yderligere et fly i produktion for SAS fra starten af april, som skal flyve seks daglige afgange på København-Aarhus. I første omgang kommer aftalen med SAS til at løbe et år, men vi betragter det som en fast aftale,« fortæller Jacob Krogsgaard, direktør for det nye Cimber A/S, som efter Cimber Sterlings konkurs alene opererer fly for SAS.

Der bliver tale om et brændstofeffektivt turbopropelfly af typen ATR 72, som det gamle Cimber Sterling også brugte til de danske indenrigsruter inden konkursen.

»Til de korte ruter er ATR-fly billigst, både målt pr. sæde og pr. tur, og derfor kan man spare omkostninger ved at flyve ATR,« siger Jacob Krogsgaard.

Flere korte ruter i udbud

SAS’ outsourcing af korte ruter stopper dog langt fra her. Som Berlingske Business allerede kunne fortælle, før redningsplanen blev offentliggjort i november, så har SAS lagt op til, at en lang række korte ruter fra blandt andet København kan outsources i et udbud. Og der har netop været deadline for at byde ind på opgaven for de interesserede selskaber i sidste uge. Ligesom med den nye Cimber-aftale er der tale om ruter, der skal serviceres af de brændstofeffektvie ATR-fly, som SAS ikke selv har i flåden.

I Danmark kan ruten København-Karup, hvor SAS ikke flyver i dag, være en mulighed, da Karup Lufthavn vil gøre meget for at få SAS ind på ruten.

Derudover kan der blive tale om ruter, også nye, fra København til destinationer i blandt andet Sydsverige og Nordtyskland, som kan betjenes af en ATR. Alle ruter på op til 600 km er i teorien i spil, da det her er en stor økonomisk fordel at flyve turbopropelfly i stedet for jetfly, uden at forskellen i rejsetid når et niveau, som afskrækker de rejsende. Derefter begynder det at tage for lang tid at flyve med propelfly.

Danish Air Transport, der gik ind på ruterne fra København til Rønne og Sønderborg umiddelbart efter Cimber Sterlings konkurs, er blandt de selskaber, som opererer med ATR-fly, og selskabet har netop øget flåden med yderligere tre ATR-fly. Direktør for Danish Air Transport Jesper Rungholm fortalte tilbage i november til Berlingske, at man var i dialog med SAS om udbuddet, men han ønsker ikke at kommentere, hvor langt processen er.

I alt findes en håndfuld selskaber, som kan tænkes at byde på en ATR-operation for SAS i Nordeuropa.

Finsk datter på ekstraarbejde

Udover eksterne partnere bruger SAS også i stigende grad sit eget finske datterselskab Blue1 til at overtage flere SAS-flyvninger, som Blue1 kan producere billigere end SAS selv.

I sidste uge kunne branchemediet Check-in.dk således berette, at Blue1 overtager ni svenske indenrigsruter og visse afgange i højsæsonen på ruterne fra Stockholm til København, Oslo og Trondheim.

Hos SAS bekræfter pressechef Trine Kromann-Mikkelsen den nye aftale med Cimber A/S, men SAS kan endnu ikke kommentere udbudsprocessen.

Det nye Cimber flyver udelukkende for SAS og har i forvejen en ATR 72 i operation for SAS på København-Billund samt fire fly af typen CRJ 200, der flyver ca. 30 daglige flyvninger til byer i Nord- og Østeuropa som Hamborg, Gdansk, Poznan, Turku og Ålesund fra København.

Af de danske indenrigsruter er det kun på ruten København-Aalborg, at selskaberne kan fylde større fly op, og her benytter SAS typisk en MD-82.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen