Berlingske Business

SAS flyver med flere passagerer - men priserne falder

SAS - 20180907112157354_org.jp

Knap 2,8 millioner fløj med SAS i august måned, og næsten 80 procent af flyene var fyldte.

SAS havde flere passagerer om bord i august, men markedet er fortsat præget af stor konkurrence, og billetpriserne faldt en smule.

Antallet af passagerer hos det skandinaviske flyselskab steg med 4,3 procent i august, hvor 2,77 millioner fløj med flyselskabet. Det viser SAS' egne trafiktal, der er offentliggjort fredag.

Selv om SAS lykkedes med at sælge flere billetter, var det til lavere priser, da de i gennemsnit faldt med en procent.

I august havde SAS udbudt 5,4 procent flere billetter end året før, og det betyder, at flyselskabet fyldte 79,8 procent af sine fly. Det er omtrent på samme niveau som samme måned året før.

Økonomisk set har sommeren været fremragende for SAS, der i sidste uge kunne sende et af de bedste regnskaber i historien på gaden.

SAS fik et resultat før skat på lige over to milliarder svenske kroner i tredje kvartal, mens omsætningen landede på godt 13 milliarder svenske kroner. Resultatet var hjulpet af flere passagerer på flyene og lavere omkostninger.

Sommeren har ellers ikke været helt problemfri for selskabet, der både har været ramt af aflysninger og højere brændstofpriser.

I løbet af sommeren måtte SAS aflyse omkring to procent af selskabets afgange blandt andet på grund af mangel på personale.

SAS valgte på baggrund af det gode sommerresultat at opjustere forventningerne til hele året.

Flyselskabet venter nu et resultat før skat og engangsposter på omkring to milliarder svenske kroner. Tidligere var forventningen 1,5-2 milliarder svenske kroner.

Når det samlede resultat for hele året ventes at ramme det samme niveau som tredje kvartal, skyldes det, at det ofte er svært at tjene penge om vinteren for flyselskaber.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen