Berlingske Business

Salget af danske varer i udlandet får træg start på 2018

steen b.
Ifølge Steen Bocian, cheføkonom i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, er en stærk dansk krone, som hænger sammen med en stærk euro, med til at gøre varerne dyrere ude i verden. Foto:

Eksporten falder. Især Tyskland og Storbritannien har købt færre danske varer i starten af 2018.

Danske virksomheder solgte lidt færre varer til udlandet i begyndelsen af 2018. Eksporten af varer faldt i januar med 0,3 procent. Det oplyser Danmarks Statistik.

Dermed fortsætter udviklingen fra slutningen af 2017. Set over de seneste tre måneder til og med januar er eksporten faldet med 0,8 procent.

Ifølge Steen Bocian, cheføkonom i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, er en stærk dansk krone, som hænger sammen med en stærk euro, med til at gøre varerne dyrere ude i verden.

Men det er ikke den eneste årsag til, at eksporten er lidt på retur.

»Vareeksporten havde et svært 2017, hvor blandt andet modvind fra den stærke euro bevirkede, at eksporten sluttede året på et lavere niveau end samme tid året før,« skriver Steen Bocian i en kommentar til tallene.

»Målt over de seneste tre måneder er det særligt eksporten til EU- landene, som er faldet. Det indikerer, at det ikke blot er valutakursudviklingen, som trækker ned i eksporten«, lyder det.

Onsdag - Afrika

Især salget af maskiner og næringsmidler trækker ned i det samlede billede. Og det er blandt andet nogle af de helt store aftagere af danske varer, Tyskland og Storbritannien, der har købt færre varer.

»Eksempelvis er eksporten til vores største marked, det tyske, faldet med 5,2 procent over de seneste tre måneder,« skriver Steen Bocian.

»Eksporten til Storbritannien falder også meget markant, men inden vi råber brexit-effekter, så er det vigtigt at huske, at enkeltleverancer fra tid til anden rykke meget voldsomt i den månedlige udvikling,« lyder det.

Briternes beslutning om at sige farvel til EU - såkaldt brexit - har skabt uro om handlen med Storbritannien.

I Dansk Industri tror man på, at der generelt vil komme mere fart på eksporten i de kommende måneder.

»Der er kommet gang i verdensøkonomien, og både i Europa og på de fjerne markeder er der udsigt til, at væksten fortsætter,« siger direktør Kent Damsgaard, Dansk Industri, i en skriftlig kommentar.

»Selv om en stærk dansk krone gør danske varer dyrere uden for Europa, så betyder den generelle fremgang i udlandet, at vi stadig forventer, at de danske virksomheder kan eksportere mere i 2018,« lyder det.

Mærsk satser mere på mindre sk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen