Berlingske Business

Salg af nye last- og varebiler bremset op

Erhvervslivets køb af last- og varebiler er bremset hårdt op. Også salget af personbiler fortsætter nedturen, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Salget af nye last- og varebiler er næsten gået i stå. I juli blev der solgt 65 procent færre lastbiler i forhold til sidste år, mens salget af varebiler dykkede med 57 procent, viser ny opgørelse fra Danmarks Statistik.

- Nedgangen for lastbilerne og trækkerne er især accelereret de seneste 12 måneder og hænger snævert sammen med den overkapacitet, der er opstået i transporterhvervene i forbindelse med opbremsningen i produktion og forbrug både i Danmark og på de internationale markeder, forklarer Danmarks Statistik.

Også blandt private blev der i sommermåneden holdt kraftigt igen med at købe ny bil. I alt blev det til 5000 nye biler, hvilket er et fald på 2900 i forhold til samme måned sidste år.

Det samlede bilkøb i de seneste 12 måneder er på 114.900 personbiler. Det er 32 procent eller 54.000 køretøjer lavere end i de foregående 12 måneder. Den største tilbagegang er sket i husholdningernes bilkøb, der er reduceret med 36 procent, mens erhvervene købte 26 procent færre biler.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen